Smygtittarna

Kortfilm om några småpojkars fascination inför en ung kvinna. Gjord två år innan Truffaut långfilmsdebuterade med "De 400 slagen".

Originaltitel Les Mistons
Regissör François Truffaut
Manus Francois Truffaut
Genre Kortfilm, Drama, 50-tal
Skådespelare Gerard Blain, Michel François, Bernadette Lafont

Kortfilm
2023-02-15
Så gammalmodig i stilen (mer som 30-tal). Stelt berättad, inte mycket innehåll och opassande berättarröst som tar över som om det vore en informationsfilm.
goeran
2014-09-27
François Truffauts Les Mistons från 1957 är utan tvivel en träffsäker ungdomsskildring i det lilla formatet.
precineadd
2014-03-15
fluktar-frasses första film (nästan). game set & match!
emmycaution
2009-10-14
En fin film med en trevlig referens till Lumières kortfilm Trädgårdsmästarens hämnd. Det känns som om Tornatores underbara Malena inspirerats mycket av den.
KimEkberg
2009-03-22
Snuskoxar som springer runt och objektiviserar på ett sätt vi sett kids göra för många gånger redan. Dessutom är ungjävlarna skrikiga, skräniga och enerverande att titta på. En film som inte säger mig någonting alls.
Tonti
2009-03-21
Franska män är visst snuskiga redan när de är små barn. Välgjord och hyfsat intressant.
TobiasRydén
2008-08-08
I sin lovande andra kortfilm visar Truffaut vilken bra filmskapare han var. Här finns saker och ting man känner igen från hans senare filmer; cykelmetaforerna och en närmast neorealistisk skildring av stadsbarn. Även valet av musik.
niklaseriksson
2007-10-31
Inte undra på att Truffaut blev den han blev, detta är en bagatell som bara skriker skaparglädje. Stark trea, imponerande.
Bomkia
2007-10-20
Intressant och välgjort. 3+
Mats_Sve
2005-04-09
Stark trea. Dock är det lite för många meta kommentarer för att fyran ska uppnås.