3.1

Snabba cash

JW lever dubbelliv som stekare på Stureplan och fattig student på Handels. För att finansiera sitt jet-setliv kör han svarttaxi och gör allehanda småjobb. Allt förändras den dag han blir erbjuden 20 000 för hämta upp en kille vid namn Jorge. Jorge är på flykt från både polisen och ett kriminellt gäng. Hans plan; göra en sista koksleverans och lämna landet.

Baserad på romanen Snabba cash av Jens Lapidus från år 2006.

Originaltitel Snabba cash
Alternativ titel Easy Money
Regissör Daniel Espinosa
Manus Maria Karlsson
Genre Action, Drama, Kriminalare, Thriller, 2010-tal
Skådespelare Joel Kinnaman, Dragomir Mrsic, Joel Spira, Matias Varela, Lisa Henni, Annika Ryberg Whittembury, Mahmut Suvakci, Dejan Cukic, Fares Fares, Lea Stojanov, Jones Danko, Miodrag Stojanovic, Andrea Edwards, Christian Hillborg, Hamdisa Causevic

Skapad 2019-11-09 av frienatic
Filmer som glorifierar gangstervåld finns det alldeles för gott om. Det är därför trevligt att adaptionen av Jens Lapidus Snabba cash är en film som på intet sätt kan locka någon att slå sig...   Läs mer »

Skapad 2019-11-09 av Puffie

2018-07-22
Ojämn ibland väldigt bra, men sen dyker den och blir seg på något vis.. jag vet inte vad jag ska tycka riktigt!
2017-10-18
RustyFilm
2016-12-08
Jens Lapidus bok med samma titel som filmen har filmatiserats på ett lysande sätt av Daniel Espinosa och bl.a Maria Karlsson. Spelplats är Stockholms undre värd (alltså en svensk gangsterfilm). Det mesta är mycket spännande och även trovärdigt. Bra skådespelar insatser, speciellt Joel Kinnaman som JW. Det enda som störde mig något var att dialogen några gånger dränktes av högt bakgrundsljud.
karlmats
2016-06-07
Efter så mycket hype hade man ju trott att det skulle vara bättre. Historien känns igen sen tidigare och jag vet inte om dialogen är så pass nyskapande att jag skulle bry mig om denna än om resten av de liknande rullarna som redan finns där ute. JW är inte direkt en huvudperson man håller på så där överdrivet mycket, han tar sig förvisso vatten över huvudet men hans ambition är ju trots allt ändå att hänga med dolmarna på handels, bara där tappar man ju all respekt för karln. Bättre kanske då att ge sig i lag med serbiska maffian som åtminstone står för sina svinerier. För min del blir det lite för snabba ryckiga scener och glorifiering av lyxlivet, nästan som att Lapidus suttit själv på en kammare och sippat billigt lådvin och drömt sig bort om få vara en i gänget på riktigt. Filmen har sina stunder, men mer än en dussindeckare ser jag inte här. Har hört mycket bra om boken så kanske skulle ta och läsa den också även om deckare inte riktigt är min kopp te. En stark 2a, det blev aldrig ointressant och man undvek ändå de värsta fällorna.
AlbinWesley
2016-04-01
Asså problemet är ju JW är en gestalt som är omöjlig att intressera sig för. Huvudpersoner kan vara osympatiska, avskyvärda, men ska det funka måste de åtminstone vara fascinerande. JW är värdelös. Jag bryr mig inte för ett ögonblick. Därför kvittar resten av filmen, även om jag väl ser att den har vissa goda produktionsvärden.
JD
2016-03-27
Har sett den här filmen tre gånger med några års mellanrum, och jag måste erkänna att den blivit bättre med åren. I synnerhet första halvan är oerhört tät och effektivt berättad. Bra casting i nästan alla roller. Sen tappar den en del på slutet, man vill hellre backa och se om början igen.
Jamesa
2016-03-19
Oengagerande karaktärer, banal historia, låg dialog, högstadiepjäs. Kinnaman kanske ok.
Rele
2016-03-19
En Kinnaman film med spänning. Regissören Espinosa höjde inte filmen med sin insats. Jag ger en trea.
Memmem
2016-03-19
Standardvåldsfilm! Varför såg jag denna film? Jo, här på Filmtipset fick den rätt bra betyg, och när man läste vad den handlade om så. Egentligen tycker jag inte om våldsfilmer, men jag fick intrycket att denna film skulle vara stillsammare. Tyvärr fick jag fel. En yngling tycker om att roa sig, men har inte så mycket pengar. Därför försöker han få in pengar på vad som helst, lagligt eller olagligt. Han får höra talas om att man kan tjäna stora pengar på kokainsmuggling och går med. Stelt spelat av de flesta skådespelarna. Ingen personteckning. Högt ljud. Ständigt rökande. Medelmåttigt manus. Många närbilder. Betyg: 1½-
johansjosten
2016-02-08
Finns nog inte en enda bra skådis i denna rulle. Dock är Kinnamans insats ok, men resten är kääääääs!