2.5

Snapphanar

Året är 1678. Svenskar och danskar strider för fullt om Skåne. En motståndsgrupp bildas -Snapphanarna. De slåss för att Skåne åter ska bli danskt.

Originaltitel Snapphanar
Regissör Måns Mårlind, Björn Stein
Manus Niklas Rockström
Genre Drama, Action, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare André Sjöberg, Tuva Novotny, Anders Ekborg, Gustaf Skarsgård, Dag Malmberg, Kim Bodnia, Malin Morgan, Peter Andersson, Samuel Hellström, Jonas Karlström, Adam Lundgren, Harald Leander, Björn Bengtsson, Ramunas Abukevicius, Nicholas Riesbeck
Betygsantal 1907

Skapad 2019-12-05 av Teolinda
Sveriges Televisions stora julsatsning 2006 tar sig an Snapphanekrigen under 1600-talet. Huvudpersonen är den unge Nils Geting som efter att ”svenskjävlarna” bränt ner hans föräldrars gård (ut...   Läs mer »

Skapad 2019-11-22 av skyrunner
Året är 1678 och Danmark och Sverige slåss om makten över Skåne. På Danmarks sida står skånska frihetskämpar kallade Snapphanar. Nils Getting lever ett lungt liv på en liten gård tillsamman...   Läs mer »

2015-01-28
Uruselt skådespel från flera håll och illa skriven dialog. Men en bra svensk film trots allt. 6/10
Xenox
2012-07-07
Även om själva storyn inte är historiskt korrekt är det en underhållande miniserie med mestadels bra skådespelarinsatser. Sista avsnittet är extra spännande.
kungkalas
2011-12-19
Såg den när den gick på teve. Ogillar ljussättningen, musiken (Expedition Robinson-stuk) och rätt mycket av upplägget. Det är bara så himla typisk action över det mesta. Får en tvåa ändå för att det var hyfsat underhållande.
movieguy72
2010-11-25
I och med jag bor i Skåne så känns denna film intressant för mig, jag bor på ett ställe där snapphanar härjade så då blir det lite extra med det. Filmen är en bra historisk period som inte uppmärksammas så mycket på film. Retar mig bara som fan på han som spelar Nils Geting, han är så jävla träaktig.
CultOfZenith
2010-10-16
Såg på Filmfestivalen 2006, med Storm i färskt minne och därmed en smula förblindad. Minns att jag blev besviken, men ändå imponerad av produktionskostnader och omfång. Antar att omdömet får stå sig: det blir en svag trea.
83-Echoes
2010-08-10
Okej film skulle nog inte ha skadat om dom hade fåt en lite störe budget . Käns nämlige lite amatörmäsig ibland.
FLM
2010-07-22
Detta kan seriöst vara det sämsta jag sett i hela mitt liv.
TURGUT
2010-03-29
Ok men inte mer. Hade hoppats på lite mer återberättning av historia än ett halvtaskigt försök till att hitta på en intressant story.
råttsafari
2010-03-11
FIn den! Lite jobbigt med skånska men, av allt gorm så får man ut lite info iaf:)
andrew777
2009-11-02
Den hade sina brister. Hur kunde till exempel Nils Geting så enkelt smyga in i Gabriel Lejonhufvuds läger utan att en enda vakt såg honom? Även det stora slaget i filmen det som skulle avgöra om Skåne skulle bli svenskt eller danskt var dåligt, gestaltades av endast några få soldater som sprang runt i en skog. Men trots brister som de ovan nämnda måste jag ändå sägga att det är den bästa svenska medeltidsfilm jag sett. Den var spännande och underhållande att se. Därav min 4:a