Sneakers

Martin Bishop är efterlyst av CIA. Han lever under falskt namn och hemlig identitet på grund av sin bakgrund som datahacker. Han har dock lämnat sitt kriminella liv bakom sig och driver nu en firma med vännerna Crease, Mother, den blinde Whistler och elektronikgeniet Carl. En dag blir Martin kontaktad av två agenter som hävdar att de arbetar för regeringen och att de känner till Martins hemliga identitet. De ställer Martin inför ett ultimatum. De vill att han ska hjälpa dem att få tag i en elektronisk uppfinning och knäcka den svåraste koden av alla, nämligen den som öppnar vägen till den största och viktigaste av alla databaser. Om han inte hjälper dem kommer de att avslöja hans tvivelaktiga bakgrund...

Originaltitel Sneakers
Regissör Phil Alden Robinson
Manus Phil Alden Robinson, Lawrence Lasker, Walter F Parkes
Genre Romantik, Thriller, Mysterium, Drama, Kriminalare, Komedi, Action, 90-tal
Skådespelare James Earl Jones, David Strathairn, Ben Kingsley, Robert Redford, River Phoenix, Sidney Poitier, Mary McDonnell, Jojo Marr, Gary Hershberger, Dan Aykroyd, Eddie Jones, Stephen Tobolowsky, Donal Logue

92axha10
2018-02-25
Löjlig på många sätt men småkul likaså.
deswhip
2018-02-18
Tidigt 90-tal, välspelade charmiga karaktärer av jättebra skådespelare. Allt det stämmer och borde bli en bra film , filmen är också helt ok men jag tycker inte den sticker ut riktigt i bruset för att förtjäna ett bra betyg.
KyLLo
2018-02-18
Spänningen funkar, men inte resten.
2017-10-25
ulpe01
2017-09-25
Så många ansikten man känner igen, och fortfarande rätt underhållande. Skulle dock ha tjänat på att vara lite kortare för tempot blir rätt slött emellanåt. Strathairn som blind är briljant.
lave
2016-01-02
På sina håll charmigt underhållande, men tappar tyvärr ideligen tempo, och utdragna sliskigt sentimentala scener drar ner betyget. Lite före sin tid i några idéer.
2015-10-08
Jag hade lite för svårt att överse logiska brister i för många spänningsmoment för att filmen ska fungera helt för mig. Den är bitvis ganska smart och känns väldigt före sin tid på många sätt. Det gör att jag liksom tänker lite för mycket, filmens egentliga styrka ligger i dess charmiga humor och hade jag kunnat omfamna det mer istället hade jag nog uppskattat filmen ännu mer än jag gjorde.
2015-04-30
Charmig och småputtrig thrillerkomedi med alltid sevärda veteranerna Redford & Poitier. Underhållande nog för en stabil trea, men filmen är för lång och hade vunnit mycket på att kortas ner åtm 20 min.
2014-11-04
Lite lagomt spännande film. Händer inget oväntat i den. Men med tanke på Redfords insats i filmen så klarar den av att hålla lite klass. Det känns som filmen spelades in några år för tidigt. Den hade nog fått större genomslagskraft senare med tanke på tekniken som handlingen byggs kring. 2+
SimonLiptone
2014-05-24
Tyvärr väldigt orealistisk ur en teknisk synpunkt (ämnet är ju väldigt intressant, men dåligt utfört), men underhållande och feel-good.