3.5

Snögubben

En pojke bygger en snögubbe på julafton. Vid midnatt väcks den till liv.

Originaltitel The Snowman
Regissör Dianne Jackson, Jimmy T Murakami
Manus Raymond Briggs
Genre Kortfilm, Animerad, Familjefilm, 80-tal

KimEkberg
2017-11-27
En sådan här smörjighet kan jag bara inte med. Hatar ju jul också som fenomen, och detta känns verkligen som det fenomenet. flygscenerna är ju schyssta. men mycket annat skär i själen som en trubbig dolk.
yrkeschaufföre
2016-12-21
Den rätta filmen att dra igång julfilmssäsongen med. Jag älskar den och min största invändning är att killen aldrig stänger ytterdörren. Men med isoleringen i brittiska hus kanske det inte har någon betydelse.
2015-01-05
En kortfilm på cirka 26 minuter som jag älskade som yngre och som samtidigt var ett måste vid julen. Jag gillade den dock så mycket att jag även såg den under andra tider under året. Efter att sett om den på senare år så har jag insett att jag fortfarande älskar den och att den fortfarande lockar fram tårar hos mig. Helt fantastisk. 4+
AlbinWesley
2014-12-22
Borde ju gilla sånt här, men den var mest tråkig. Boken är säkert fint tecknad, filmen var inte mycket att ha. Vissa fina bitar.
hestret
2014-12-06
Söt och vacker film. Tyckte den blev lite fööör på slutet där, men en härlig blandning av lycka och nedstämdhet som genomsyrar filmen från början till slut är det jag tar med mig. Gillar hur ansiktena är animerade - väldigt enkelt men fyllt med uttryck. 70/100
Lotso
2014-11-30
I sin helhet är detta en helt otrolig fantastisk kortfilm som är helt underbar. Inga dialoger, utan allt görs genom uttryck och musiken och ändå förstår man allting som inträffar. Det är en lugn film som jag blev otroligt avkopplad av och en film som är helt magisk. Detta är en film som lyckas få en att le, rulla en liten tår och bara slappna av på sina 25 minuter, och det är mer känslor än vad man får från en film på 2 timmar. Detta kommer bli en årlig julfilm för min del i framtiden, jag blev förälskad i den.

2014-01-07
Den här fina rullen visas varje julafton i Finland. Populariteten är inte att jämföra med Sveriges Kalle Anka mish mash, men åt det hållet i vilket fall som helst.
yrkeschaufföre
2013-12-24
Vacker, underbar historia. Konstigt att den inte visas på tv.
92axha10
2013-12-18
Fantastisk kortfilm. Riktigt vackert tecknat och det känns verkligen som att man hamnat i en sagobok. otroligt mycket liv och djup som gör att vi inte behöver dialog. Bara det visuella räcker.
Grillo
2012-12-28
Flygturen med Walking in the air är otroligt vacker, men resten av den drar tyvärr ner lite på det pga fånigheten. Har inga nostalgiska band till den.