3.5

Snowcake

En film om vänskapen mellan en autistisk kvinna och en man som efter att ha varit med om en bilolycka fortfarande är svårt chockad.

Originaltitel Snow Cake
Regissör Marc Evans
Manus Angela Pell
Genre Drama, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Alan Rickman, Sigourney Weaver, Carrie-Anne Moss, David Fox, Jayne Eastwood, Emily Hampshire, James Allodi, Selina Cadell, Mark McKinney, Callum Keith Rennie, Julie Stewart, Nia Roberts, Dov Tiefenbach, Jackie Laidlaw

Skapad 2019-11-24 av kanzi
Alex Hughes är en lågmäld och allvarsam man, som på en bilresa motvilligt plockar upp en något underlig lifterska – Vivianne. Vivianne är en pratsam person och trots att Alex finner henne påfr...   Läs mer »

2016-04-22
Rickman är grym i denna slätstrukna bagatell med genial touch. Vissa klipp och repliker är fullkomligt lysande, medan helheten är mer än lovligt lättuggad. Lite kommer jag att minnas länge - resten har jag redan glömt. (7-/15)
Gigi1943
2015-02-02
Att casta en "alien"-skådis - som dessutom spelar över - till denna dramatiska roll är allt annat än bra och dessutom tillsammans med en så fin kille som Rickman (han är toppen i alla sina roller, lågmäld men samtidigt dramatisk). Underbart foto och ett verkligen ovanligt manus, man kan inte annat än bli berörd. Utan Weaver hade filmen fått en FYRA, men tyvärr drar hon ner den till en stark trea (stark tack vare Rickman).
Commandante
2014-02-26
Även om det kanske inte var världens mest originella berättelse så gillar jag den här filmen!
cahi
2012-08-10
Snudd på 5:a. Fantastiskt skådespeleri. Alan Rickman suverän som vanligt! Man blir varm av att se filmen. Rekommenderas för dem som vill ha film med hjärna och hjärta.
StureStenhög
2012-07-02
En sån där film som lyckas pricka in det mesta som irriterar mig i filmväg. En film om autism är väl inte riktigt min grej från början, det ska ju sägas, och här, som så många gånger förr, blir det lite av en freakshow där vi som publik förväntas skratta åt hur knasiga autistiska människor är. Det blir ju inte heller bättre av att Weaver är direkt usel i rollen, aldrig lyckas jag släppa känslan av att "där har vi Sigourney Weaver som försöker se autistisk ut", och det är nog det sämsta omdöme som en skådespelare kan få. Storyn följer också helt och hållet standardmallen, och det finns inte en sekund av filmen som känns det minsta äkta. Som vanligt har vi en inåtvänd man som träffar en kvinna som av ingen som helst anledning alls börjar förföra honom och får honom att öppna upp sig för världen. Vi får dessutom lite stereotypa småstadsbor, och deras inskränkthet förväntas vi också skratta åt. När sen allt ska knytas ihop så där snyggt på slutet så känner jag mig smått spyfärdig. Nej, sådana här filmer får alltid en etta av mig
mammene
2012-04-29
Ett välspelat drama om människor som möts och bygger upp relationer till varandra. Allt sker i långsam takt och det gillar jag. Så människor och landskap sjunker in och det gjorde det verkligen här, karaktärerna gjorde avtryck och jag hade gärna följt dem ett tag till. Jag gillade Alan Rickmans nedtonade roll och i motsats till Sigourney Weavers roll som var allt annat än nedtonad så blev det bra kontraster. Överlag var det bra skådespeleri och underbart foto.
Ve72
2012-04-28
Bra film men varför de valt Sigourney Weaver till rollen hon spelar är för mig helt oförklarligt! Om de istället hade valt en skådis som på ett trovärdigt sätt hade kunnat gestalta en autistiskt kvinna, hade filmen absolut varit en fyra. Nu kan jag inte ge den mer än en 2:a för Weavers dåliga rollprestation är under all kritik!
ekback
2012-04-28
En femma kanske är i överkant för den här filmen men den var jäkligt bra och jag kan inte komma på nånting man kunde gjort mycket bättre just nu. Skådespeleriet var utmärkt från samtliga huvudskådespelare, speciellt Weaver och Rickman. Karaktärerna byggdes upp successivt under hela filmen vilket gjorde det hela intressant och givande, och handlingen går inte att klaga på. En knapp femma.
Zipper
2010-07-14
Framför allt otroligt välspelad. Kul att se Weaver i en för henne ovanlig roll.
Cloonie
2010-01-11
Bara okej tyckte jag att den var. Den blev lite seg ibland.