3.4

Snowden

Historien om Edward Snowden och hur han läckte tusentals av den amerikanska statens hemligstämplade dokument till massmedia i juni 2013.

Originaltitel Snowden
Regissör Oliver Stone
Manus Kieran Fitzgerald, Oliver Stone
Genre 2010-tal, Biografi, Drama, Thriller
Skådespelare Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley, Melissa Leo, Zachary Quinto, Tom Wilkinson, Rhys Ifans, Nicolas Cage, Timothy Olyphant, Scott Eastwood, Ben Schnetzer, Logan Marshall-Green, Joely Richardson, Ben Chaplin, Lakeith Stanfield, Bhasker Patel

Harkaiden
2019-11-19
Välgjord dramatisering, men för en bättre djupdykning och/eller komplement hade jag rekommenderat dokumentären "Citizenfour" och nu även Snowdens bok "Permanent Record".
Zebulonm
2019-10-31
Bra och intressant
Starkbröl
2018-10-23
Lång och långsam men bra. Nicolas Cages ögonbrynsviftande får vara med på ett hörn också, bara en sån sak. Joseph Gordon-Levitt är grym som vanligt och passar dessutom mycket bra i denna roll.
Mysharry
2018-10-16
Riktigt bra! Lite väl mycket hyllning, men det var ju en bra grej han gjorde. Gordon-Levitt gör en mycket bra roll, men Cage förtjänar inte att vara med.
Roswall
2017-12-29
Som film helt ok, får ett symboliskt höjd poängen.
Christofer
2017-07-02
Det är som vanligt världsklss på JGL. Nic Cage är ju inte ens kvalificerad att putsa hans skor så det är lite komiskt att se dem i samma rum spela mot varandra. Jag gillar Cage ändå av nån anledning, men han är ju sjukt slätstruken så det är lite kul att se honom i en såhär liten biroll faktiskt. Trevlig regi för övrigt.

2017-04-17
Som så ofta med Oliver Stone, tenderar det att bli lite segdraget och tråkigt.
mammene
2017-04-06
Joseph Gordon-Levitt passade mycket bra i denna roll. Intressant skildring av Snowden, även om man inte vet riktigt allt kanske och hittat på lite, men det känns rätt troligt. Vem vet det blir kanske en bok någon gång om hur det egentligen gick till, rekommenderar absolut Citizenfour.
StureStenhög
2017-04-03
En stabil biopic vars största styrka ligger i att den har en intressant historia i botten och att Oliver Stone är en kompetent regissör. Jag kan dock tycka att det blir lite väl mycket skönmålande mytologisering av det här. När Stone är som bäst ritar han upp betydligt mer komplexa personporträtt än detta. Nu blir det istället väldigt osmidigt på sina ställen, där det bästa exemplet nog är scenen där Snowdens flickvän på ett klumpigt sätt får representera alla dumskallar som inte har samma syn på övervakning som Stone och Snowden. Som bäst fungerar filmen istället helt enkelt som en underhållande spionrulle. Det är ganska trivsamt att få en inblick i den här världen, och för en gångs skull fungerade Joseph Gordon-Levitt faktiskt riktigt bra. Då måste ju filmen ha gjort något rätt iaf
#54
2017-02-26
En tam film om en fascinerande person. Se Citizenfour istället.