2.9

Snowpiercer

Efter ett misslyckat experiment att stoppa den globala uppvärmningen, dödar en ny istid allt liv på jorden förutom en grupp människor ombord på tåget Snowpiercer. På tåget har ett klassystem växt fram, men missnöjet växer och en revolution kommer allt närmare.

Baserad på serieromanen Le Transperceneige av Jacques Lob och Jean-Marc Rochette från år 1982.

Originaltitel Snowpiercer
Alternativ titel Le Transperceneige
Regissör Bong Joon-ho
Manus Bong Joon-ho, Kelly Masterson
Genre Action, Drama, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Chris Evans, Jamie Bell, Song Kang-ho, Ko Ah-sung, John Hurt, Tilda Swinton, Ed Harris, Ewen Bremner, Octavia Spencer, Marcanthonee Reis, Luke Pasqualino, Alison Pill, Vlad Ivanov, Adnan Haskovic, Steve Park, Tómas Lemarquis, Paul Lazar, Emma Levie
Betygsantal 1997

Skapad 2019-12-12 av saggesaliv
Året är 2035. Efter ett misslyckat försök att en gång för alla lösa problemet med global uppvärmning, så har en ny istid kommit till jorden och utrotat dess befolkning. De få människor som ...   Läs mer »

apmannen
2019-11-04
Svårt att se hur nån som heter Bong kan göra en sån oskön film.
Solidus
2019-03-18
Jag gillar idén, men utförandet är tyvärr ojämnt. Skådespelarna gör alla ett bra jobb och det är både kul och skönt att se Chris Evans göra något annat än Captain America. Dock blir jag inte berörd och det finns frågetecken som gör att jag har väldigt svårt att köpa det som filmen vill servera mig. Godkänd, men ej mer än så.
92axha10
2018-12-18
Inte intresserad. Kan förstå om man gillar den här men jag är inte en av dem.
deswhip
2018-11-13
Det märks att det är en asiatisk regissör... Välgjort förvisso, överdrivet stilistiskt och trovärdighet bryr man sig inte så mycket om. Jag sätter svag trea (kunde satt stark tvåa), den är ändå underhållande och speciell, därför sevärd.
Rele
2018-11-13
Den här filmen är dålig. Jag måste ändra mitt betyg från en trea till en tvåa.
Marrudin
2018-03-28
Detta är en film som inte vet om den vill utge sig för att vara trovärdig eller tramsig, ett spännande koncept som absolut kunde blivit något. Nu blev det bara nån slags ologisk och konstig saga där man får budskapet upptryckt i ansiktet. Vissa av fightingscenerna var dock förvånansvärt väl genomförda.
nomourn
2018-03-01
Stark 2:a.
2017-10-25
HerrNenne
2017-08-28
Ballt tåg och skön setting som påminner om exempelvis Metro 2033. Resten av filmen känns oerhört forcerad. Mycket som händer bara för att filmen ska funka, och det känns verkligen så. På samma sätt är mycket av filmen, speciellt andra halvan av tåget, bara yta som ska symbolisera något, även detta känns så ansträngt påtvingat att det pajar känslan i filmen.
fisk0
2017-07-30
Stark 3:a på gränsen till en fyra. Spännande men osannolik historia, en del fantastisk scenografi men både manus och skådespeleri var riktigt uselt emellanåt. Monologen om spädbarn för tankarna till "I want room service"-scenen i Johnny Mnemonic.