3.1

Snuten i Hollywood

Axel Foley retar ständigt gallfeber på sin chef. När hans kompis blir mördad, tar Axel 'semester' och följer efter mördaren till Beverly Hills.Han får snabbt upp spåret som leder till en överklassgangster, men den lokala polisen är inte glad åt Axels insatser. Efter att ha retat sina kolleger till vansinne, lyckas han till slut övertyga två av dem om att de är på rätt spår.

Originaltitel Beverly Hills Cop
Regissör Martin Brest
Manus Daniel Petrie Jr
Genre Drama, Komedi, Action, Kriminalare, Thriller, 80-tal
Skådespelare Eddie Murphy, Judge Reinhold, John Ashton, Ronny Cox, Steven Berkoff, Lisa Eilbacher, James Russo, Jonathan Banks, Stephen Elliott, Paul Reiser, Bronson Pinchot, Art Kimbro, Gilbert R Hill, Joel Bailey, Michael Champion

Skapad 2019-11-09 av paycheck
Axel Foley är en polis som ständigt är trött på sin chef. När hans kompis blir mördad följer han efter mördaren till Beverly Hills, trots att han inte får det av sin chef. När han kommer di...   Läs mer »

Ful_fisk
2020-08-10
En klassiker som inte direkt imponerade stort på mig som tonåring. Den här gången gick det bättre! Härlig känsla i filmen med bra flyt och soundtrack. Då kan man bortse från det överdrivna skjutandet på slutet och serietidningsbovarna som alla saknar all form av trovärdighet. I slutändan är det ju ändå karaktärsuppsättningen som gör denna film, för den är sannerligen top notch, givetvis med Eddie Murphys klassiska roll på toppen. Och världens typ bästa tema-melodi.
päronanton
2019-05-11
Detta är verkligen en klassiker som håller! Eddie Murphy är störtskön!
2018-03-07
Också filmer som inte uppskattas av mig, tyvärr!!
widez
2017-03-04
Skön film innehållandes en bra mix av action och komedi!
wasteoftime
2016-11-02
Vissa grejer är roliga, absolut, men på det stora hela går ju Eddie Murphy mest runt med öppen mun som ett stort fån, och skrattar åt dumma saker. Och det är en jäkla tur för alla poliser att skurkarna inte kan träffa något annat än pelare och marken. Men som sagt, det är lite småroligt ibland, och Eddie kan ju. Transportsträckorna är få och korta, så det blir ändå helt okej. 0,1 på SH-skalan.
JonteW
2016-10-05
En klassiker som är mestadels Murphy's förtjänst, inte så mycket mer. Tafflig action, tunt manus och medioker regi. Men kemin i rollbesättningen och en del minnesvärda ögonblick gör detta till en godkänd underhållning.
Sunken25
2016-01-05
Eddie Murphy när han faktiskt var rolig och skön. Synd att han inte klarade av att hålla denna nivån. Mycket skön film! 6.9/10
Fläskkäft
2015-07-05
Eddie Murphys storhetstid var helt klart under åttiotalet och då var han kung! Hans tajming och känsla för humor bär han fortfarande med sig men tyvärr är filmerna han medverkar i numera betydligt svagare. Övriga skådespelarval känns också väldigt bra. Taggert och Rosewood är sådana man snabbt gillar. Förutom den fantastiska musikslingan av Harold Faltermeyer får vi även njuta av andra mycket typiska åttiotalslåtar. Allt som allt är detta en klart underhållande action/komedi och jag kände flera gånger att jag mådde bra under filmens gång och det är alltid ett gott tecken.
Metheuz
2015-03-31
Når precis upp till treans betyg. Eddie Murphy är hyfsat skön men med ett irriterande åsnelikt skratt (som passar bättre in i Shrek). Utöver den klassiska musiken är det inte så mycket att hurra för.
Bomaniac
2015-02-11
Klassiker! Bättre nu än när jag såg den som 16-åring.