Snuten som rensade upp

Karl Jørgensen är en psykiskt ostabil polis med smak för övervåld har precis blivit utskriven från mentalsjukhuset. Han blir omplacerad till roteln för ekonomisk brottslighet där han inte kan tänkas ställa till med så mycket skada. För att få något att göra börjar han luska i ett gammalt olöst fall och det dröjer inte länge innan han faller in i gamla mönster.

Originaltitel Strømer
Alternativ titel Cop, Copper
Regissör Anders Refn
Manus Anders Bodelsen, Knud Buchardt, Flemming Quist Møller, Anders Refn, Claus Rohweder, Peter Ronild, Thomas Winding
Genre 70-tal, Kriminalare, Drama
Skådespelare Jens Okking, Lotte Hermann, Bodil Kjer, Birgit Sadolin, Otto Brandenburg, Henning Palner, Preben Harris, Holger Juul Hansen, Bendt Rothe, Ove Verner Hansen, Dick Kaysø

andmoreagain
2018-05-09
Här hade man ju hoppas på en dansk Dirty Harry! Men nej...detta kändes mer som ett drama om en korpulent polis (f ö fru Drusses son i Riket) som kämpar och gör så gott han kan. Mer socialrealism än action men ändå inte ett helgjutet verk. Ändå roligt att se en dansk polisfilm fr. 70-talet som faktiskt fungerar. En tvåa är för hårt och trea är för högt men trea blir det iaf.