2.4

Snyggingar

11-åriga Amy gör uppror mot sin traditionella familj när de motsätter sig hennes önskan att gå med i en frisinnad dansgrupp.

Originaltitel Mignonnes
Alternativ titel Cuties
Regissör Maïmouna Doucouré
Manus Maïmouna Doucouré
Genre Drama, 2020-talet
Skådespelare Fathia Youssouf, Médina El Aidi-Azouni, Esther Gohourou, Ilanah Cami-Goursolas, Myriam Hamma, Maïmouna Gueye, Mbissine Thérèse Diop, Demba Diaw, Mamadou Samaké, Bilel Chegrani, Canelle Brival, Jean-Paul Castro, Bass Dhem

StureStenhög
2020-12-11
Så här i nymoralismens era så känns det uppfriskande att vi får lite moralpanik i gammal klassisk anda. Det som moralisterna som inte ens har sett filmen anklagar den för att vara är förstås precis det som filmen vill vara en kommentar på, alltså sexualisering av barn, och den relevanta frågan blir då hur givande den kommentaren är. Hyfsat givande får bli mitt svar. Med tanke på allt ståhej så hade jag nog hoppats på något mörkare, sådana här historier har vi trots allt sett förut, och jag kan ju tycka att den följer mallen lite väl slentrianmässigt, och vissa delar av karaktärsutvecklingen säljs in lite för hafsigt. Dock känns psykologin trovärdig i grunden, inte minst tjejerna emellan, och visst lyckas den fånga någon slags samtid som ger den relevans. Tjejen i huvudrollen sköter sig bra dessutom. Det får bli en svag trea
martingo89
2020-11-13
En film som kommer undan med att sexualisera barn, ironiskt nog genom att påstå sig ha ett budskap om att sexualisering av barn är dåligt. Det är ungefär som att spela in en snuff-film där budskapet är att mord är dåligt. Detta är en riktigt sjuk film.
LillaBlåaMus
2020-09-16
Börjar bra, tappar mot slutet. Håller med Emma Engström på P1 (Kulturnytt) om att kameran är mer kommenterande än sexualiserande och att Netflix (ursprungliga) val av affisch förtjänar kritik snarare än själva filmen, där ämnet sätts i ett sammanhang.
ShenLong
2020-09-15
drama komedi kan man väl ändå inte säga att det är. Kanske socialrealism ?
HerrNenne
2020-09-14
Nej, mest krävande att se på. Enda spänningen är att se fram emot när det blir jobbigt nästa gång. De sista två minuterna var det enda som gav mig något. Vackra sista bilder, men känns helt frånkopplat från resten. Kontroversen: Jag förstår vad filmen vill säga. Men visst blir det problematiskt när man måste visa det också. Kanske inte lyckades behandla det optimalt.
Asmorod
2020-09-14
Jag har lagt de senaste tre timmarna på att försöka komma ihåg när jag senast såg något så jävla dumt. Utan framgång, bör tilläggas.