3.6

Snyltaren

Accattone är för lat för att jobba. Så han blir hallick, men förälskar sig i sin anställda och börjar jobba så att hon slipper prostituera sig.

Originaltitel Accattone
Regissör Pier Paolo Pasolini
Manus Pier Paolo Pasolini, Sergio Citti
Genre Drama, 60-tal
Skådespelare Franco Citti, Franca Pasut, Silvana Corsini, Paola Guidi, Luciano Conti

dvdjonte
2014-08-15
Vidriga karaktärer som ändå är svåra att tycka illa om. Som andra kommenterat märker man att Pasolini verkligen älskar människor även om han visar upp de mörkaste sidorna. En 'helig' tematik men ändå väldigt jordnära gör en fin blanding i den här filmen. Accatones sökande efter frälsning är hjärtskärande även om man ibland tycker riktigt illa om honom.
JimCarrey
2012-12-16
segt och tråkigt, visionslöst och oinspirerat
sunvalley
2012-06-25
Mycket fin debut av Pasolini. Bachmusik, en ohyfsad yngling som man både tycker illa om och sympatiserar med, en råbarkad omvärld, livets umbäranden. Trean är stark.
DOKAN
2012-05-15
PPP:s första filmer, i den neorealistiska stilen, är fortfarande hans bästa. Han skrev ju även romaner från dessa slumområden - miljöer som inte längre finns kvar och som numer gör att SNYLTAREN (och MAMMA ROMA - som den andra hette) känns nästan lite surrealistiska. PPP fick kritik för att han använde Bach på ljudbandet. Själv tycker jag det är ett utmärkt grepp, med tanke på PPP:s omvända hjältedyrkan - Accattone är på sätt och vis en sorts kristusgestalt.
half_android
2010-03-30
Kunde inte låta bli att tragikskratta åt beskrivningen av filmen. Låter underbar.
Rune2000
2009-10-27
Ännu en vacker neorealistisk film som tyvärr inte sticker ut på något sätt för mig. Jag kan tänka mig att tematiken kändes minst sagt kontroversiell för sin tid men idag upplevs det lite som vardagsmat. Hursomhelst är detta en sevärd film från en regissör som jag gärna ser mer utav.
Tonti
2008-01-03
En mycket svag fyra, bra alltså.
KimEkberg
2008-01-03
snygg start absolut, även om fyran vacklar en smula mot sluttampen. Lite för lång kan tyckas, men delvis så är den helt ypperlig.
Al_padrino
2007-12-13
Oyeah!, bra början på en karriär.
Suverän
2007-07-28
Accatone, you'll never be...