2.6

So Big!

Berättelsen om Selina som efter sin fars död skickas till ett internat. Som vuxen senare vill hon bli lärare på landsbygden. Hon gifter sig med en holländsk bonde som hon får en son tillsammans med. Sonen, Dirk, gör senare sin moder besviken när han väljer att bli börshaj istället för arkitekt.

Originaltitel So Big!
Regissör William A Wellman
Genre Drama, 30-tal
Skådespelare Barbara Stanwyck, George Brent, Dickie Moore, Bette Davis, Hardie Albright, Alan Hale

myslas
2019-08-23
Rent tekniskt en mycket välgjord film med en intressant handling och fint skådespeleri (inklusive en tidig roll för Bette Davis). Det stora problemet är att det är en historia nästan lika stor som Borta med vinden och man försöker berätta den på 81 minuter. Hade man lagt på åtminstone 40 minuter hade det här kunnat bli hur bra som helst.
Tonti
2018-08-20
Wellman är inte riktigt hemma på landet och liksom i Purchase Price blir det rätt platt. Men den här har ändå en intressantare händelsekedja och några fotografiskt dynamiska inslag. Knapp trea.
Bomkia
2014-05-24
Intressant melodram som bygger på en roman (som även tidigare filmatiserats). Jag gillade hur den bytte fokus från mor till son efter ungefär halva filmen, det gav filmen en viss dynamik. 3-