2.4

Sofies värld

14-åriga Sofie får uppleva många spännande äventyr genom tid och rum tillsammans med filosofiläraren Alberto Knox.

Originaltitel Sofies verden
Alternativ titel Sophie's World
Regissör Erik Gustavson
Manus Petter Skavlan
Genre 90-tal, Drama, Fantasy
Skådespelare Hans Alfredson, Tomas von Brömssen, Bjørn Floberg, Andrine Sæther, Silje Storstein

2018-11-21
Nej, boken är bättre än filmen, men boken är inte bra,,,
2017-10-28
ingen höjdare
Dele
2015-02-17
Kul att se en ungdomsfilm som handlar om något annat än kärlek, mobbing, sprit, sex eller hur hårt livet är. Plus också för ambitionen och allmänbildningen såklart. Annars är detta en ganska komprimerad och fragmentarisk rörig historia som inte lyckas etablera något särskilt engagemang för vare sig karaktärerna eller berättelsen. Synd.
Ponycrack
2010-09-05
En aning seg och tröttsam.
peu-depeu
2010-08-05
Gillar att de försökt skapa något nytt, någon slags nyskriven filosofi-lära för barn. Har ingen aning om barn uppskattar sånt men det gör jag. Norska är nice.
Chris90
2010-05-27
Njae. Jag är nog fel målgrupp för den här, mer för yngre tittare som jag tror säkert uppskattar den. Jag gillade inte ens boken som jag läste för några år sedan så den får bara en tvåa. Sömnpiller.
Paddyeahh
2009-05-07
Mysig, jag gillade den när jag var yngre. Boken är dock bättre.
RebeckaNilsson
2009-04-13
Filmen är helt underbar. Man rycks med i ett magiskt flöde av tankar, fantasi och verklighet. om man har haft svårt för filosofi så tycker jag att man ska se den här filmen, man får en helt ny syn på olika världsuppfattningar och tolkningar, mer öppen för olika vinklar av livet liksom :)
ThoXXiC
2008-11-10
blev besviken..boken mycket bättre..
LeonardShellby
2008-08-20