3.7

Solaris

Psykologen Kris Kelvin har sänts till forskningsstationen ovanför Solarisplanetens yta, sedan man på jorden mottagit obegripliga budskap från de två vetenskapsmän som fortsatt arbetet efter chefens, doktor Gibarians, självmord. Kelvin får höra talas om "besök" av främmande varelser som fått vetenskapsmännen att tvivla på sina sinnen. En morgon finner Kris sin sedan tio år döda hustru bredvid sig i sängen - till synes levande.

Originaltitel Soljaris
Alternativ titel Solyaris
Regissör Andrej Tarkovskij
Manus Fridrikh Gorenshtein, Andrej Tarkovskij
Genre Romantik, Mysterium, Drama, Science Fiction, 70-tal
Skådespelare Natalja Bondartjuk, Donatas Banionis, Jüri Järvet, Nikolaj Grinko, Vladislav Dvorzhetskij, Anatolij Solonitsyn

Hompen
2020-10-19
Seg början. Det mesta av inledningen på jorden hade nog kunnats hoppas över. Modern, barnen, hästen, dessa har inte mycket med filmen i övrigt att göra. Men störst frågetecken är det över den långa scenen med en bilfärd genom en japansk stad. Inte så bra effekter, och inte särskilt bra etablerade karaktärer. Men relationen mellan de två huvudrollerna och skådespeleriet där är bra och intressant. Även något av det filosofiska där funkar. Men så fort andra karaktärer är med, så blir det genast sämre. Filmer är mycket bättre än den mycket tråkiga och överpreteniösa Stalker som Tarkovskij gjorde senare. Filmen är ok, något intressant, men för spretar för mycket.
hsimpson
2020-08-22
Känns lite tveksamt att sätta betyg på den här när jag inte orkade se klart, men kan vara bra för mitt framtida jag att se att jag redan har försökt se den här en gång, så att jag inte råkar göra om misstaget... Tarkovskij funkar verkligen inte för mig, alltså.
jiemm
2018-05-29
Alltså jag är inte främmande för att kolla på överpretentiösa sjuttiotalsfilmer med skraltig produktion. Men det här alltså... fy
2017-12-27
Funkar att se...
riddarkato
2016-12-08
Otroligt vacker och bra film. En av de absolut bästa Sci-Fi filmerna.
Henkoo
2016-07-10
En andra titt. Blev inte bättre än första gången. Till och med tråkigare. Svagaste Tarken.
2016-01-17
Andra halvan känns mer intressant än första som mest bara var urtråkig. Vid det laget var jag dock redan grymt uttråkad och oengagerad. Men det blir en tvåa iaf!
MaxMackan
2015-10-21
Efter andra titten förstår jag betydligt mer än första. Ännu ingen femma. Måste nog låta den här titten sjunka in och se vad den lämnar efter sig. Kan den växa ytterligare?
hestret
2014-12-04
Drogs inte in i sci-fin, drogs inte in i storyn, drogs inte in i karaktärerna och vi fick inte direkt se prov på de visuella mästerliga kvaliteterna som AT visat upp annars. Mer långsam än djup och rik. Lite tom. Budskapen om kärlek, gud och "sanningen" kändes både tungrodda och svårtillgängliga samtidigt. Detta gjorde det till en ganska långsam och uttråkande upplevelse kryddat med outvecklad gymnasiefilosofi som bara dialogiseras och inte görs något med. Ganska skön stämning genom filmen, men inte mer. Bra slut, skön musik och en av världens finaste målningar gör en cameo (Brueghels Jägarna i Snön) men överlag: vilken miss av AT. 26/100
Slowdive2
2014-11-03
Nej, de flesta här har nog ingen aning om vad den här filmen handlar om. Istället handlar det nog om att profilera sig som intellektuell. Så var det i varje fall för mig en gång. Filmen verkar ta avstamp i en rejäl dos religiös mystik - och då i första hand inte bara kristen. Kolla genusaspekterna också - tror inte de flesta skulle skriva under på dem idag - inte ni som anstränger er att se den här filmen i varje fall. Jag såg den själv som tonåring på 80-talet och blev mycket imponerad, utan att egentligen förstå någonting, mer än att det kändes väldigt annorlunda. Önskar jag haft redskapen från början att förstå filmer som denna. Det har tagit lång tid att komma i kontakt med relevanta tolkningar.