3.9

Soldater i månsken

I den svenska vardagen möter vi den överarbetade byggmästaren Roffe som dessutom lever ett dubbelliv med två familjer ovetandes om varandra. Läraren Gunnar Larsson är en grubblande man på sin ålders höst och två fruar börjar upptäcka att de har blivit bedragna av sina respektive män.

Originaltitel Soldater i månsken
Alternativ titel Soldiers by Moonlight
Regissör Tomas Alfredson
Manus Klas Östergren
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Gösta Ekman, Göran Ragnerstam, Frida Hallgren, Lena Nylén, Johan H:son Kjellgren, Eddie Axberg, Jonas Karlsson, Gunilla Abrahamsson, Annika Olsson, Annika Hallin, Hilje Murel, Sten Elfström

2015-05-23
Ragnerstam överraskar med en grymt bra insats. I stort en välspelad och välskriven miniserie som inte är fullt så intressant som den borde vara. Märkligt överanvändande av omotiverade Beatles-covers (och originallåtar) i tid och otid. (7+/15)
jp
2014-12-04
Måste vara något av det bästa som gjorts för svensk tv. Både mörkt och deppigt men samtidigt roligt. Ekman och Ragnerstam är helt fantastiska.
marxwickstrom
2014-11-19
Göran Ragnestam!! Sick explotion!! Inte oväntat dock, men fan var han sätter eld på den här byggmästaren! Han får med så jävla många aspekter, det komiska, sorgliga, sviniga, barnsliga... Och Gösta Ekman har under inga omständigheter varit bättre! Klas Östergrens sävliga men ack så vitala text är en källa till intelleigent och banbrytande skådespel! Och Tomas Alfredsson kan få vilken gammal hund som helst att lära sig sitta!
timbo93
2014-07-28
Mycket bra! Gösta Ekman och Göran Ragnerstam är lysande. Avsnitt två är bland de mest episka i svensk TV-seriehistoria. Avsnitt fyra är genialiskt. Jag älskar fotot och klippning i retroperspektiva hoppen. Klas Östergren och Gösta Ekman känns som skapta för varandra.
AlbinWesley
2013-12-06
Stora anspråk med stort resultat. Kandidat till världsmästartiteln i kategori jävligt bra tv. Fantastiskt hur Beatles låtar i diverse spännande versioner samspelar så väl med berättelsen, och förbaskat välskriven berättelse från början med. Och Alfredson regisserar som vore han PTA. Nästan.
#54
2013-05-18
Stundtals briljant, med Ragnerstam i spetsen. Tack för Öppet arkiv!

2013-04-18
Finns Numera på svts nya site oppnaarkivet
Xenox
2012-07-23
Jag såg bara första avsnittet, sen tröttnade jag.
gossen49
2012-06-24
Finns det någon som har spelat in denna serie som är bland det bästa som sänts på tv! Skulle bli ÖVERLYCKLIG!!
Tuxie
2009-02-23
Fast den här verkar ju inte ens finnas att piratkopiera. Varför lägger man upp saker som det inte ens finns en chans att kunna se? Visa den i repris iallafall!