2.2

Soldier

Todd är en skoningslös soldat, tränad att följa order. Då han blir skadad under strid tas han av misstag för att vara död och dumpas på en avlägsen planet som används som sopstation. Här möter han ett nytt folk som räddar honom. De får honom att för första gången känna känslor, något som i slutändan kan komma att rädda allt liv på hans nya planet.

Originaltitel Soldier
Regissör Paul W S Anderson
Manus David Webb Peoples
Genre Drama, Action, Science Fiction, 90-tal
Skådespelare Kurt Russell, Jason Scott Lee, Jason Isaacs, Connie Nielsen, Sean Pertwee, Gary Busey, Michael Chiklis, Mark Bringelson, James Black, Mark De Alessandro, Vladimir Orlov, Carsten Norgaard, Duffy Gaver, Brenda Wehle, KK Dodds

Robkiller
2021-10-26
Dumaction med en stenhård Kurtan. Underhållande.
Zebulonm
2020-02-14
Riktigt bra.Kurtan e fett bra i sin roll.
Halofreak92swe
2019-02-14
En favorit när jag var liten! Fortfarande riktigt bra! Paul Anderson är bra på action och sci-fi!
zallaxx
2018-12-29
En av dom bästa filmer från mina unga dagar då man hade denna på VHS. Går att för evigt se om speciellt om den är tänkt som en indirekt uppföljare till Bladerunner
Starkbröl
2018-12-10
Något slags mellanting mellan Universal Soldier och Mad Max kanske? Rätt snygg scenografi och effekter, tyvärr finns inte mycket mer, och försöket att göra Kurtan nästan stum fungerar inte alls. Annars en ganska typisk Schwarzeneggerrulle, bara utan Schwarzenegger.
Rixn
2018-11-08
Är den Alien canon?
Engravadlax
2017-03-17
Present Status: Between Wars. <3 I ett verkligt scenario hade dock de förbättrade soldaterna vunnit varje gång--då de per definition är bättre--men vem gillar inte en underdog?
Clark
2016-07-23
Stämningsfullt och delvis rörande när den oförädlade naturliga människans erfarenhet segrar över den artificiellt konstlade syntetiska konstruktionen.
deswhip
2016-07-23
Jag tillhör den lilla skaran som gett denna film en femma och jag delar inte ut sådana lättvindigt! Nu var det länge sen jag såg den men jag har sett den MÅNGA gånger! Egentligen förtjänar den bara en fyra enligt mina normala kritérier men den får en extra pluspoäng för kultstatus, Kurt Russel's superinsats och att den ger mig sån otrolig härlig feeling när jag tänker på den. Sen har den en ovanlig och cool sensmoral, mer om den nedan. Soldier är ju inget filmtekniskt mästerverk men om man kan se den för vad den är, en simpel opretentiös sci fi actionrulle så är den verkligen något extra. Karaktärerna är lite övertydliga men skådespeleriet är det inget fel på och Kurt är perfekt bara i sin uppenbarelse, han gör halva filmen. Filmen är sjukt inspirerande för mig iaf, jag kan tänka mig att om man inte uppskattar att oldschool spöar modern utveckling så kommer man inte heller gilla filmen. Sen gillar jag det romantiska slutet som ändå inte blir sliskigt. Det finns faktiskt en tydlig sensmoral i den här filmen. Men jag har diskuterat Soldier med många och ingen hittills har kunnat ange den när jag frågat. Däremot har alla hållit med mig sen när jag förklarat för dem (åtminstånde alla med en gnutta filmvett). Sensmoralen verkar alltså vara svårt att uppfatta, men det gäller bara att ta in filmen ordentligt. Det finns bara en tydlig sensmoral så antingen har man fattat eller inte! Ok, det var det. Hoppas nu att någon kan känna sig träffad och se om den för att leta efter den där heljuste sensmoralen. :)
2014-12-16
Kurt Russel är som klippt och skuren för sin roll i denna film. I övrigt är detta en film som tappar mer och mer för varje gång jag ser den. Första gången jag såg den så höll jag den riktigt högt. Idag är det mer av en helt Ok film som kan underhålla en trött söndagseftermiddag.