2.4

Älska mig till döds

Tomas är en ung yuppie som har så många kvinnoaffärer på gång att han inte ens kan hålla reda på deras namn. Silvia, ett av hans "offer" försöker hämnas genom att skriva "positiv" på hans AIDS-test. Förtvivlad försöker Tomas ta livet av sig. Då möter han Clarissa, som också försöker begå självmord, efter att ha upptäckt att hennes pojkvän varit otrogen.

Originaltitel Sólo con tu pareja
Alternativ titel Love in the Time of Hysteria, Only with Your Partner
Regissör Alfonso Cuarón
Manus Alfonso Cuarón, Carlos Cuarón
Genre 90-tal, Komedi, Romantik
Skådespelare Daniel Giménez Cacho, Claudia Ramírez, Luis de Icaza, Astrid Hadad, Dobrina Liubomirova

auragolf
2014-10-25
Fräsch, fyndig och rolig mexikansk komedi från början av 1990-talet. Jag har nog inte sett något dylikt tidigare, men gillade filmen. Vill dock se om den innan jag vågar säga om den är bara bra eller riktigt bra. Men på nåt vackert sätt lyckas "Solo con tu pareja" kombinera en Don Juan-historia med klassisk screwballkommedi (Ernst Lubitch lär vara en inspirationskälla). Det kan ha att göra med att Cuaron har pauser i filmen med vacker och lugnande musik. Borde man kalla detta element för en Ozu-ingrediens? Tja, varför inte! Filmen är mycket sevärd och har nog en koppling till Cuarons senare mycket uppskattade intelligenta komedi "Y tu mama tambien" (2001). "Gravity" var en flopp, men killen har talang. Hoppas Hollywood inte lyckas förstöra den gåva han har. Mera film från Mexiko!
timbo93
2013-10-31
Pinsam start på Cuaróns karriär. Sexistisk, rasistisk och enfaldig lurendrejerihistoria om kåt man och förnedrande kvinnoideal. BUUUUH!