3.6

Solo Sunny

En film om personer som inte passar in i det socialistiska systemet. Den tidigare fabriksarbetarens Sunny arbetar som dansbandsvokalist i bandet "Tornados". Hon är en ung och självständig kvinna som dock utsätts för förtal och svek av sina manliga bekanta. Trots bristande förutsättningar och motgångar strävar Sunny efter att uppfylla sin dröm, att livnära sig själv som sångerska, att känna sig fri och slippa återgå till fabriksgolvet.

Originaltitel Solo Sunny
Regissör Konrad Wolf, Wolfgang Kohlhaase
Manus Wolfgang Kohlhaase, Dieter Wolf
Genre 80-tal, Drama
Skådespelare Renate Krössner, Dieter Montag, Heide Kipp, Klaus Brasch, Fred Düren, Harald Warmbrunn, Regine Doreen, Hansjürgen Hürrig, Alexander Lang (I)
Filmnummer 20047

JimCarrey
2013-06-01
Jätteroligt DDR-porträtt som känns genuint kanske för att det bygger på sanna livsöden. Bitvis också kreativa kameraåkningar och rolig klippning
goeran
2012-02-19
Konrad Wolfs Solo Sunny från 1980 ger en osminkad bild av östtyskt vardagsliv som kanske inte i alla delar följer de politiska idealen. Renate Krößner är strålande i rollen som unga sångerskan Sunny som försöker skapa ett eget liv i en manschauvinistisk omgivning. Filmen stoppades för allmän distribution 1985 då Renate Krößner hoppade av till väst.
Tonti
2009-10-26
Återigen en mycket bra film av Wolf om än av ett helt annat slag än den förra. Härligt lågmäld med riktigt schysst musik.
Arensberg
2008-03-20
lite seg iofs, men ett schysst och faktiskt kritiskt DDRporträtt. skummt att krössner ser ut som en 19åring fast hon var 35 när filmen spelades in.