3.9

Soluppgång

Frestelse och fruktan väver ett farligt nät när en gift man förblindas av en farlig skönhet och övertalas att mörda sin oskuldsfulla fru. Tärd av skuldkänslor tar han strid mot sig själv för att avvärja planen.

Originaltitel Sunrise: A Song of Two Humans
Alternativ titel Sunrise
Regissör F W Murnau
Manus Carl Mayer
Genre Stumfilm, Drama, Romantik, 20-tal
Skådespelare George O'Brien, Janet Gaynor, Margaret Livingston, Bodil Rosing, J Farrell MacDonald, Ralph Sipperly, Jane Winton, Arthur Housman, Eddie Boland

Skapad 2010-11-20 av theodor2
Om man ska läsa en lista över oscarsvinnare i kategorin bästa film bör man ha en viktig information. I de flesta listor tilldelas ”Wings” äran att vara den första film som tilldelats denna Osc...   Läs mer »

Skapad 2004-08-04 av Orvar_Säfström
Stumfilm har aldrig tidigare riktigt intresserat mig. Mina fördomar har alltid varit att stumfilm är trist; överspel från skådespelare som mimar och stora irriterande avbräck pga textade replike...   Läs mer »

C12
2018-10-09
Väldigt tråkig, banal, långsam film. På imdb topplista väntar man sig mer.
KalleB
2017-05-07
Stark trea, önskar bara att den hade haft lite högre intensitet
92axha10
2017-02-11
En av de vackraste filmer jag någonsin sett. Visar verkligen filmen som visuellt mediums styrkor. Nästan hela filmen berättas visuellt utan att förlita sig på dialog. Ta lärdom dagens filmskapare!
AndreaFurberg
2017-01-06
Det här är en kärleksfilm.
Galivan
2016-03-18
Ganska enkel handling och långsam, men den slår an vissa strängar effektivt och blir väldigt gripande och stark.
2015-11-29
Banal och ganska osympatisk historia. Inte fullt lika urtråkig som Nosferatu men inte direkt underhållande heller. Bitvis riktigt snygg med väldigt bra och starka effekter. Men överlag är det mest tråkigt och oengagerande.
kakbakarn
2015-06-24
Att skildra de två kvinnorna i linje med de två mest klassiska stereotyperna västvärldens historia byggt upp kring könet: den onda, förföriska och manipulerande ormen samt den väna, enkla och oskuldsfulla madonnan - ja, det kan förstås tyckas tröttsamt. Men i just det här fallet känns det nödvändigt för historien. Soluppgång är en fantastisk film. Besatthet, kärlek och förlåtelse skildrat med utsökta bilder och säker regihand. Den lättsamma mittendelen tycker jag ska vara ganska lång, men jo, det blir lite för tramsigt emellanåt. Grisscenen är inte lyckad. Klar fyra allt som allt, och närmre uppåt än nedåt i betygsskalan.
2015-01-03
Denna stumfilm från regissören F. W. Murnau är en makalöst kraftfull, vacker, berörande och helt enkelt fantastisk film. F. W. Murnau regiarbete är inte annat än genialiskt med fantastisk scen efter fantastisk scen. Fotot är också helt ljuvligt och skådespelarinsatserna riktigt, riktigt bra. Janet Gaynor är fantastisk. Sunrise: A Song of Two Humans (1927) var verkligen en makalös underbar upplevelse. Inte bara den allra bästa stumfilmen jag sett utan en av de allra bästa filmerna oavsett.
Taandborste
2014-04-15
Välgjort och charmigt!
jinjaben
2013-09-15
Fick tillfälle att se den här på bio med livemusik i samband med Bio Roxys (Örebro) 100-årsjubileum. Härlig stämningshöjare med livepiano måste jag säga. I övrigt gillade jag fotot och stämningen, men handlingen var kanske inte lika imponerande i min värld. Om inte annat så är filmen intressant som ett tidsdokument. Den kanske vinner på att ses om.