2.6

Som en Zorro

Zorro och Kevin är varandras motsatser men har trots det hittat varandra. Zorro lever ett kaotiskt liv tillsammans med sin mamma Meta och storasyster Zavanna, med total avsaknad av regler och rutiner. Meta är arbetslös och fyller tomheten efter Zorros pappa med alkohol och män och alldeles för ofta serveras det cornflakes till middag. Zorro är avundsjuk på Kevin som i hans ögon verkar ha allt. Vad Zorro inte vet är att Kevins pappa Philip är en aggressiv man som tar ut sin frustration på familjen. Dessutom bär Kevin på en hemlighet som är alldeles för stor för att rymmas i en trettonårig kropp. Utanför hemmets väggar har Kevin och Zorro skapat en värld som bara är deras. Även om pojkarnas liv är långt ifrån idylliskt så skiljer de sig inte mycket från andra pojkar i samma ålder.

Originaltitel Som en Zorro
Alternativ titel Just like Zorro
Regissör Linda-Maria Birbeck
Manus Linda-Maria Birbeck
Genre 2010-tal, Kortfilm
Skådespelare Annika Hallin, Amanda Davin, Fredrik Gunnarsson, Magnus Schmitz, Harald Leander, Harry Thorfinn, Osvald Harryson, Petra Fransson, Felicia Ljungberg

Xenox
2012-08-06
Mycket bra för att vara kortfilm. Bra skådespelarinsatser och filmen har ett starkt budskap. Jag hade dock hellre sett den som en långfilm.
2012-07-07
Jag tycker inte det räcker till en trea, men killarna sköter sig fint.
Kortfilm
2012-06-26
Som helhet riktigt bra för att vara svensk kortfilm. Jag tycker att det är ett lyckat hantverk, att skådespelarinsatserna är över genomsnittet och att handlingen är bra men är lite spretig. Den har ett starkt budskap och särskilt scenen när pappan sätter hörlurar på dottern med puttinuttmusik är svår att släppa. Ändå känner jag inte att den lyckas gripa tag riktigt och tränga in i skinnet. I långfilmsformat skulle den nog bli ungefär som filmen Sebbe (en film som jag tycker delar det problemet). En stark trea eller svag fyra.
Canomia
2012-06-20
Skulle tjänat på långfilmsformat istället för 29 min.
LillaBlåaMus
2012-06-20
Ja, alltför händelserik. Och Zorro verkar lite väl obekymrad. Och slutet...
Razzel
2012-06-20
Vill lite för mycket men bra skådisar och fin regi och klippning, ser gärna mer av denna regissör.
Hogman
2012-01-29
Nästan lite för mkt dramatik för en halvtimme, hade det verkligen behövts en peddo-lärare också? Dessutom, en trovärdighetsfråga, socialgrupp 1 döper inte sina barn till Kevin.