3.3

Sommarens tolv månader

För en lön som motsvarar tio årslöner rekryteras sju byggarbetare för att utföra okänt arbete på en okänd ort i ett okänt syfte. De får reda på två saker, dels att det kommer vara svensk högsommar vilket ter sig underligt då det är december och snart jul i övriga Sverige samt att tidigare arbetare där har haft problem med ”syner” och att man gör bäst i att innesluta sig och koncentrera sig på verkligheten. Efter några timmars bilfärd med ögonbindel är de framme vid sin nya arbetsplats där det är tänkt att de ska spendera ett år. Och visst är det högsommar, mygg, blommor och hela baletten som väntar på dem när de stiger av bilen.

Originaltitel Sommarens tolv månader
Regissör Richard Hobert
Manus Richard Hobert
Genre Drama, Skräck, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare Göran Stangertz, Bergljót Arnadóttir, Eddie Axberg, Halvar Björk, Pär Ericson, Sven Lindberg, Pierre Lindstedt, Hans Mosesson, Kajsa Reingardt, Bernt Ström

karlmats
2024-01-04
Va kul att se ICA-Stig och Bengt-Hans från Pistvakt balla ur i de svenska skogarna. Jag köper liknelsen med Tarkovskijs Stalker, det är lika mystiskt och förvirrande även om det är lite mer drag i Hoberts kultrulle. Det är fascinerande att se en svensk seriös sci-fi-rulle men likt Stalker så tycker jag aldrig riktigt att det lyfter. Härlig 80-talskänsla är det iaf men längre än en stark 2a är jag inte beredd att gå, jag ser hellre om Annihilation än denna.
2021-07-13
Inget mästerverk, men, men...
andmoreagain
2018-07-11
En svensk Solaris, hurra!
Merwinna
2016-06-07
En ovanlig film för att vara svensk. Bra kombo av science fiction och den vanliga buskisen kring grabbgäng i svenska filmer (jämför "Repmånad" t.ex..). Intressant, bitvis kuslig och spännande, glimtvis även obehaglig - förmedlar då en otäck paranoid känsla! Bra skådespelare; ett plus är att de vid denna tid fortfarande kunde tala tydligt och distinkt. Särskilt huvudrollsinnehavaren Hans Mosesson (ICA-Stig!) är mycket bra i sin roll, och lätt att känna med. Dock gillar jag inte att man aldrig fick veta förklaringen, eller i alla fall inte HELA förklaringen. Jag gillar inte oklara slut som lämnar frågor och lösa trådar - därför får filmen bara en 3:a, hade jag satt betyg innan slutet kom så hade det blivit en 4:a.
2015-09-22
Något av en besvikelse. Originell och lovande på pappret, men i praktiken blir det svensk mellanmjölk med originella men inte märkvärdiga inslag. Den rätta känslan infinner sig inte och det händer för lite, så intresset dalar emellanåt. Det blir mest fikaraster och gräl, som i många andra svenska filmer. Här förväntar jag mig något mer eller annorlunda. Enstaka intressanta idéer skulle gå att bygga vidare på, men det är som att Hobert till varje pris försökt få den att inte bli spännande eller obehaglig och krypande. Skådespelarna är bra med svenska mått och det räddar trean. Som någon antydde tror jag att den hade blivit bättre på alla plan om den varit rysk.
Kriffot
2015-02-05
Inte speciellt lyckad svensk sci-fi. Lite för utdraget för den minimala storyn. Personporträtten som ska hålla intresset uppe i brist på handling är rätt platta.
AlbertSpica
2014-07-14
Skön mystik och ganska spännande, kul att den släpps på dvd i september då den känns ganska bortglömd/svår att få tag i.
Korben_Dallas
2014-07-09
Ica Stig spelar huvudrollen
amam
2014-06-07
Jodå, den var helt okej. Hobert är uppenbarligen inspirerad av ett par ryska filmer, fast med sämre cinemografi. Ganska stabil trea.
KimEkberg
2014-04-28
solarisstalker i svensk åttio/nittiotals-pilsner-mijö. det är liksom inget riktigt som förför eller berör mig så fasligt mycket. med det finns idéer och bitar som tål att snos och göra en bättre film av.