Sommerglæder

Filmen utspelas omkring sekelskiftet 1900 vid en semesterort vid havet. Vi får under ett enda dygn följa vad som händer på ett sommarhotell där ägarna herr och fru Brasen, som har skulder till alla affärer på orten, ivrigt väntar på att de första sommargästerna skall anlända. Och plötslig väller alla gäster in och det blir en verklig pärs att klara av att inhysa och bespisa alla gästerna. För borgmästarens dotter Ingeborg är en av nyanlända hotellgästerna särskilt intressant; ingenjören Knud Ender som hon tidigare träffat i Schweiz och som nu kommit tillbaka till Danmark efter en lång vistelse i Fjärran östern. Filmen bygger på en roman av Herman Bang.

Originaltitel Sommerglæder
Regissör Svend Methling
Manus Gunnar Robert Hansen
Genre Familjefilm, Komedi, Romantik, 40-tal
Skådespelare Ellen Gottschalch, Rasmus Christiansen, Albert Luther, Augusta Blad, Richard Christensen, Agnes Rehni, Johannes Meyer (II), Karen Lykkehus, Sigurd Wantzin

goeran
2010-09-13
En charmig och underhållande film i sekelskiftesmiljö; allra bäst är Ellen Gottschalch som värdshusvärdinnan fru Brasen.