3.1

Son of Rambow

"Son of Rambow" är namnet på skolkamraterna Will och Lees nyfilmatisering av Stallone-filmen "First Blood", inspelad med en stor videokamera och med ännu större ambitioner. Will är en blyg skolpojke som växer upp i en strängt religiös omgivning. Moderna företeelser som tv och film är förbjudna. En dag visar Lee Carter, skolans värsting, honom en dålig videoinspelning av den första filmen om Rambo varpå hans livliga fantasi vaknar till liv. Han dras med i Lee Carters nya filmprojekt, en egen version av "First Blood". De två pojkarna ger sig i smyg ut i skogen för att filma och deras hemlighetsmakeri och oskuldsfulla ambitioner leder snart till en stark vänskap. Både vänskapen och filmen kommer dock att sättas på prov.

Originaltitel Son of Rambow
Regissör Garth Jennings
Manus Garth Jennings
Genre Äventyr, Action, Drama, Familjefilm, Fantasy, Komedi, 2000-tal
Skådespelare Zofia Brooks, Neil Dudgeon, Tallulah Evans, Adam Godley, Jessica Hynes, Diane Leach, Bill Milner, Will Poulter, Paul Ritter, Jules Sitruk, Sam Spivack, Eric Sykes, Charlie Thrift, Ed Westwick, Anna Wing

Skapad 2019-10-07 av Spidde
Son of Rambow är en av de där filmerna som man som filmnörd får höra talas om en lång tid innan man får möjlighet att se den. Den har under en längre tid hypats på internet och alla recensio...   Läs mer »

Skapad 2008-09-21 av hampushoney
Jag hade hört en hel del positivt om ”Son of Rambow” innan jag såg filmen, den har dykt upp på många kända recensenters Top 10 listor 2007, och naturligtvis var förväntningarna därför relat...   Läs mer »

2017-10-29
hsimpson
2015-06-23
Börjar bra, och en aning Wes Andersonskt på något vis. Men det spårar lite väl. Vissa biroller är horribla och slutet är lite väl klyschigt. Stark tvåa.
mgrankvist
2015-01-16
Fantastiskt charmig! :D
2015-01-08
Överraskande bra film med underbart lyckade skådespelarprestationer från filmens alla unga skådespelare. En film som snabbt och lätt engagerar mig som tittare och drar in mig i bberättandet genom mitt egna filmintresse sett till filmens handling. 3+
KyLLo
2014-03-24
En småoriginell film om två småkillar som på fritiden spelar in en egen Rambofilm. Underhållande och välregisserad. Svag fyra.
Sznax
2013-12-22
Charmig film, alltid roligt att se filmer om filminspelningar i alla dess former. Första halvan är klart bättre, sedan faller filmen ner i lite för många klichéer för att man skall bry sig om vad som händer. Betyg 5.1
Gigi1943
2013-12-20
Smårolig. Ännu en film med operamusik, hurra!
Neuros
2013-12-11
Blir nästan paff när man läser några kommentarer här. "Har nästan inget med First Blood att göra". "För överdrivna uppväxtförhållanden". Inser inte folk vad det är för filmer dom ser? Och nej, uppväxtförhållanderna är inte mer överdrivet än många som sker idag även i tysta svenska småstäder. Så försök att se utanför era egna erfarenheter ibland, gott folk. Underhållande fin rulle som porträtterar barns kluvna känsloliv bra. Även med stor charm och bitvis behövlig distans.
picklessmulan
2013-05-30
En helt OK film men inte mer. Bra Foto och skådespel. Men annars ganska medioker. Hyfsad men inte mer.
TippiHedren
2010-09-21
En riktigt gullig feelgoodfilm men äkta 80-talskänsla. Barnen spelar väldigt bra. En film jag gärna ser om.