Söner och älskare

En känslig ung man drivs på av sin mor för att han ska lämna gruvstaden och hemmet med den alkoholiserade fadern och göra något av sitt liv.

Originaltitel Sons and Lovers
Regissör Jack Cardiff
Manus T E B Clarke, Gavin Lambert
Genre 60-tal, Drama
Skådespelare Trevor Howard, Dean Stockwell, Wendy Hiller, Mary Ure, Heather Sears, William Lucas, Conrad Phillips, Ernest Thesiger, Donald Pleasence, Rosalie Crutchley, Sean Barrett, Elizabeth Begley, Edna Morris, Ruth Kettlewell, Anne Sheppard, Susan Travers

2015-01-07
Denna film faller under kategorin av filmer där jag utan tvekan ser kompetensen och kvalitèn i berättandet och skådespelarnas prestationer men samtidigt har svårt att få ihop det med min egen smak. Det enda jag helt ärligt älskar med denna film är det svart-vita fotot. I övrigt så lyckas filmen inte nå och engagera mig. Inte en dålig film men inte heller i mina ögon något bra. 3-
goeran
2008-01-22
Lysande och följsam filmatisering av D H Lawrences stora roman; gruvmiljöerna är nästan dokumentärt skildrade i snygga svartvita bilder (filmen fick en Oscar för bästa svartvita foto). Jack Cardiff och Trevor Howard (som Walter Morel) var Oscars-nominerade och Jack Cardiff fick pris som bästa regissör vid Golden Globes-galan. Bäst tycker jag dock att Wendy Hiller är rollen som modern; Gertrude Morel.