2.5

Sonja

Sonja och Kurt lever tillsammans. Deras gemensamma dröm är att köpa ett hus och skaffa barn. Men Sonja har en dyster hemlighet.

Originaltitel Sonja
Regissör Hampe Faustman
Manus Herbert Grevenius, Hampe Faustman, Gösta Stevens
Genre Drama, 40-tal
Skådespelare Birgit Tengroth, Åke Grönberg, Sture Lagerwall, Elsie Albiin, David Erikson, Bengt Ekerot, Gunn Wållgren, Barbro Fleege, Lotten Olsson

Memmem
2019-04-09
Bra äktenskapsdrama! Denna film, inspelad mitt under Kriget och baserad på en teaterpjäs, visar ett ytligt sett harmoniskt äktenskap, med en man som snart ska bli förman, hans planer att bygga ett egnahem, hans trofasta, väldigt sköna hustru och mannens 19-åriga syster som fort vill bli vuxen. Allt verkar bra, men då dyker en skugga från förr upp och hotar lyckan. Skickligt spelat av framför allt Birgit Tengroth, en av svensk films största skönheter, men som också kunde spela olika karaktärsroller. Åke Grönberg spelar sin vanliga roll som snäll och stabil man. Sture Lagerwall spelar utmärkt en sliskig typ. Elsie Albiin spelar systern bra. En ung Gunn Wållgren förekommer i en enda scen, men spelar mycket bra. Fotot visar översiktsbilder över Stockholm, interiören från en fabrik, makarnas lägenhet, en frisering, utomhusbilder. Musiken är aningen hård. Betyg: 3½-

2016-02-13
Uppfriskande rättframt drama på ett "vågat" tema och med en del uppseendeväckande scener för vara en 40-talsfilm. Sture Lagerwall som hallicken Nick var särdeles slemmig.
Dele
2015-02-22
Inledningsvis känns Sonja lite styltig men underhållningsvärdet finns där, och upplösningen rymmer mycket känslor.
goeran
2012-08-29
Hampe Faustmans Sonja från 1943 är en ganska teatralisk och styltig melodram som man egentligen inte bör ödsla någon tid på. Som tidsdokument kan filmen kanske ha ett visst intresse och Sture Lagerwall är det väl alltid trevligt att se (i denna film i rollen som lismande sutenör).
yrkeschaufföre
2012-08-29
Stark tvåa mest tack vare Åke Grönberg.
kennert
2009-05-03
En bra 3:a.
HerrArne
2009-04-28
Sista halvtimmen grep ordentligt tag om mig.
albanross
2004-05-04
jag brukar gilla gamla svenska "stockholmsfilmer".. men det här är tafatt skådespel, en liten annorlunda historia dock... det blir knappt godkänt på filmen...