3.5

Sophie Scholl - De sista dagarna

Våren 1943 förlorar nazisterna slaget om Stalingrad. I München förmedlar motståndsrörelsen sitt anti-Hitlerbudskap via flygblad och slagord målade på väggar och torg. Gestapo har resultatlöst jagat dem i över ett år. Syskonen Sophie och Hans Scholl är två av organisationens förgrundsfigurer. På morgonen den 18 februari lägger Sophie och Hans ut flygblad på universitetsområdet. De blir angivna av en vaktmästare och gripna av Gestapo.

Originaltitel Sophie Scholl - Die letzten Tage
Alternativ titel Sophie Scholl - Den sanna historien
Regissör Marc Rothemund
Manus Fred Breinersdorfer
Genre Biografi, Krig, Drama, Kriminalare, 2000-tal
Skådespelare Julia Jentsch, Fabian Hinrichs, Gerald Alexander Held, Johanna Gastdorf, André Hennicke, Florian Stetter, Johannes Suhm, Maximilian Brückner, Jörg Hube, Petra Kelling, Franz Staber, Lilli Jung

BjörnBandhund
2021-09-02
JÄVLAR vilken bra film tänkte jag i halvtid. Äntligen en film om andra världskriget som avhandlar ämnet på ett jordnära sätt. Lågmält och inga stora gester. Perfekt! Dessvärre bleknar denna sparsmakade approach bort mot slutet, det blir lite väl melodramatiskt och en förväntad femma går om intet. Synd!
yrkeschaufföre
2020-07-15
Ja, det här var ju tungt... Å det händer ju ingenting. Fast det är ju filmens styrka, att berätta en sann historia utan att flaxa iväg med action. En positiv sak med nazisterna var att de var bra på att arkivera, det finns nog mer att hämta i arkiven. En stark trea.
Ola_Schubert
2017-04-16
Ett i stora delar kammarspel, men vilket kammarspel! Jag har sett om den nu och upptäckte att jag inte skrivit någon kommentar till denna fantastiska film. Jag upptäcker nu flera detaljer vad gäller skådespeleriet. Små betydelsefulla detaljer, miner och ögonkast i denna ytterst välspelade film. Jag hade tidigare, i alla fall gett den en stark fyra i betyg, men nu höjer jag den till en stark femma! I dessa tider med informationskrig och attacker emot demokratin så lyser denna film som en fyrbåk, och då är jag inte ens kristen själv, men jag har något som jag valt kalla "Den existentiella visdomen", som de kristna kallar "samvete".
RustyFilm
2016-12-10
Det här känns som filmad teater och det är inget jag är tilltalad av. Men ändå så gör det faktum att dialogen är hämtad ur förhörs och rättegångsprotokoll från Gestapos arkiv att filmen ändå blir intressant och tilltalande. Vad jag kan förstå så ligger berättelsen närmare sanningen än vanligt för sådana här historier.
2016-07-25
En väldigt gripande film som visar hur farliga nazisterna var och det är väl bara en tidsfråga innan det blir likadant här i Sverige. Stort plus till skådespelarna.
Zebulonm
2016-03-08
Mycket bra o sevärd rulle. Julia var grymt bra som Sophie...
Astrojacob
2015-06-11
Välförtjänt Oscarsnominerad var detta en gripande redogörelse av en liten viktig period för det icke-nazistiska tyska folket. Briljant agerande, inte minst av Julia. Sevärd Fyra.
Berniey
2014-04-29
En mycket bra och gripande historia som kunde blivit ännu bättre, men som inte utvecklas fullt ut med ett något tomt slut, men absolut sevärd!
Robodan
2014-04-06
Otroligt välgjort och intensivt starkt i sin enkelhet.
paninaro
2013-03-10
Välgjord. Filmens största styrka är dock i grund och botten den sanna historien och den beundran man känner för dessa personers civilkurage. Filmen i sig känns lite futtig i sammanhanget, är svårt att bräcka ämnet den behandlar. Och det behövs egentligen inte heller. I somras gick jag runt i ljusgården som de släppte flygbladen i, utanför universitetets entré är minnesplaketter liknande flygblad utspridda i gatstenen. Historiens vingslag etc.