2.9

SOPOR

Stockholms slott blir ockuperat och kungen och drottningen hålls som gisslan. Ockupanterna är en grupp barn som vill att ingen ska gå omkring och känna sig onödig - och mitt bland barnen finns självaste prinsessan Victoria.

Originaltitel SOPOR
Regissör Tage Danielsson
Manus Tage Danielsson
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Hans Alfredson, Magnus Härenstam, Brasse Brännström, Gösta Ekman, Lena Nyman, Sven Lindberg, Hjördis Petterson, Margaretha Krook, Allan Edwall, Pierre Lindstedt, Grynet Molvig, Lars Amble

yrkeschaufföre
2019-06-29
Jag såg den för 14 år sen och det var dags att se om den, tyvärr måste jag sänka till en tvåa. Det finns ganska många roliga scener och idéer men jag tycker att den saknar en röd tråd.
Ful_fisk
2018-11-23
Fin film, budskapet är ju faktiskt fortfarande högst relevant och satiren är underhållande och minnesvärd. Ligger under en stor del på en trea, men någonstans kring det bitterljuva slutet, där partipolitiken visar sin rätta färg, hamnar jag ändå på en fyra. Inte en av Hasse och Tages allra bästa filmer, men verkligen en film man inte bör missa! Rolig och varm.
2017-11-28
Riktig sopfilm, urk!!!
martineden
2017-10-02
[rek. 3] Även om jag gillar många av idéerna och tycker att en del scener är förträffliga tycker jag att detta är Danielssons minst lyckade film. Visst kan man hävda att den var och är aktuell rent politiskt, men tyvärr hjälper inte detta filmen i sig. Filmen är i sig ordentligt danielssonsk och det i sig är ju bättre än det mesta andra. Bra. 3-
Jocke_eriksson
2015-01-13
Har åldrats något oerhört. Hasse & Tages sämsta film.
2014-12-18
En kul och satirisk film signerad Hasse & Tage. Många politiker och myndigheter får utstå en hel del stryk innan det lyckliga slutet. Faktum är dock att filmen var ordentligt mer aktuell när den kom medan den idag är mer av intressant historik. Nyman är underhållande som kronprinsessan Victoria. 3-
AlbinWesley
2014-10-13
Fantastiskt rolig, knivskarp satir. Givetvis ganska fast förankrad i sin samtid med parodier av politiker som inte varit aktuella på decennier, men innehållet bär ändå mycket väl relevans även i dag. Kanske inte så konstigt när vissa synsätt och så vidare dels verkar vara universala, och dels är frukten av ett samhälle som inte gått åt rätt håll heller sen filmen gjordes.
SweFilmOnly
2014-10-13
Håller med Regnbågsbarn! Definitivt fortfarande högst aktuellt ja! Får därför en femma, en komedi värd en fyra annars.
callusis
2014-02-18
Helt klart den sämsta filmen av Hasse & Tage...
Köttrobot
2013-06-02
Den här filmen är av en tid som längre inte finns, det är jag glad över.