3.8

Sorry We Missed You

Ända sedan Ricky och Abby gifte sig och bildade familj har de velat ge sina älskade barn en trygg uppväxt, helst i eget hus. Nu har dottern Liz hunnit bli elva, sonen Seb är sexton och husdrömmen känns mer avlägsen än någonsin. I sitt stressiga vårdjobb kämpar Abby varje dag mot klockan för att hinna ge sina patienter en känsla av människovärde. För att slippa fler underbetalda ströjobb skaffar Ricky en skåpbil, i förhoppningen att budkörningar ska ge bättre inkomst. Men snart förstår han att uppdragsgivarens snåriga regelverk är uttänkt för att förarna ska utnyttjas och skuldsättas. Ricky och Abby tvingas ständigt arbeta allt hårdare, samtidigt som barnen alltför många kvällar lämnas ensamma hemma. Seb börjar undvika sitt hem och dras till fel kompisar, och trots att Abby och Liz försöker medla drabbar han till slut samman med sin frustrerade, temperamentsfulla pappa.

Originaltitel Sorry We Missed You
Regissör Ken Loach
Manus Paul Laverty
Genre Drama
Skådespelare Kris Hitchen, Debbie Honeywood, Katie Proctor, Rhys Stone, Nikki Marshall, Harriet Ghost, Ross Brewster, Alfie Dobson, Julian Ions, Charlie Richmond, Stephen Clegg, Linda E Greenwood, Mark Birch

LillaBlåaMus
2020-05-08
Den fria marknaden. Vårdtagarna tar hand om personalen.
Albion
2020-03-17
En stark film även om det är ganska tillspetsat. Visst, det kan säkert se ut så här i vissa familjer och samhällsstrukturen idag drivs åt det otrygga och kalla hållet. Det är ingen som gör några formella fel i filmen men värmen och medmänskligheten lyser med sin frånvaro hos alla som kretsar runt den kämpande familjen. Betyget blir en svag 4;a, dvs 4-, till slut.
KimEkberg
2020-01-23
det börjar bra, men det blir lite för filmiskt till slut, och som att man försöker låtsas att det inte är det, vilket känns oärligt. Hade uppskattat ett mindre tillspetsat flöde där allt inte behöver hända bara för att det kan. Och försöka gömma filmmusik i rumsreverb på det här sättet borde ju vara brottsligt.
meerlon
2020-01-23
Jag skulle vilja påstå att den visst är extremt politisk. En skildring av samhället idag. Hur han har "his own business" men ändå tvungen att offra allt för att klara sig och sin familj. Företag har hittat ett sätt att anställa människor utan att behöva ta något ansvar för dom. Mycket viktig film, som alltid med Ken Loach.
dr_Robert
2019-11-18
The beginning is a bit slow, but once it gets started it’s a touching story of a rather common family. The actors do a good job of portraying the pain of love and ... life. This time, Loach manages to stay away from political speaches (cf. the ending of Daniel Blake) and instead lets the story speak to the audience.