2.6

Southland Tales

Det är den fjärde juli år 2008 och Los Angeles står på randen till social, ekonomisk och ekologisk katastrof. Boxer Santaros är en actionfilmstjärna som lider av minnesförlust. Hans liv flätas samman med Krysta Now, en f.d. porrstjärna som skapat sin egen realityshow, och Roland Taverner, en polis som håller i nyckeln till en förbluffande konspiration i ett land där polismakten får allt större kontroll över befolkningen.

Originaltitel Southland Tales
Regissör Richard Kelly
Manus Richard Kelly
Genre Science Fiction, Fantasy, Komedi, Drama, Thriller, 2000-tal
Skådespelare Dwayne Johnson, Seann William Scott, Sarah Michelle Gellar, Justin Timberlake, Mandy Moore, Miranda Richardson, Wallace Shawn, Bai Ling, Nora Dunn, John Larroquette, Kevin Smith, Wood Harris, Cheri Oteri, Jon Lovitz, Amy Poehler, Christopher Lambert

Raimo_1985
2017-12-14
Ganska bra, men filmen vill verkligen vara så speciell så den spricker i sömmarna.
2017-10-28
Clark
2016-07-02
Enormt missförstådd. Nästan esoterisk i sitt upplägg/approach som filosofiskt drama förkädd till actionkomedi. Skådespelarensemblet bidrar storartat till surrealismen och den delvisa parodin. Intellektuellt nästan fulländad (när det gäller den s.k. Cannes Cut).
Gröne_Orm
2015-06-13
Otroligt underhållande och speciell film.
Roswall
2015-05-07
Visst finns det kvalité, i korta stunder tänker jag Kubrick, men totalt sätt blir det här en riktigt seg film att uthärda.
foppa99
2014-01-06
Wtf
RichardEk
2013-07-10
Intressant men omständig politisk science-fiction som jag inte blir riktigt klok på. Det är i sig uppfräschande att för en gångs skull inte direkt kunna koda och tyda en film, det som lite blir resultatet av att se mycket film. Men samtidigt, filmen är snarare en fest för ögat än en driven och engagerad berättelse. Förutsättningarna finns där, den politiska sf-genren är en perfekt plattform för nutidskritik, men det vill sig inte riktigt. Berättelsen försvinner delvis till förmån för hantverket (en del excellenta scener, mängder med kända skådespelare i små, udda roller, det futuristiska LAs scensättning) vilket i sig gör filmen rolig att se, men som hantverk snarare än film.
ChrullOrson
2012-09-08
Nej nu blir jag faktiskt lite arg. Att servera mig en halv film utan att på något sätt varna mig i förväg ger inga toppoäng direkt. Den enda ljusglimten är musikalnumret, men tyvärr kan inte 2 minuter sång och dans rädda en 140 minuter lång smörja.
#54
2012-08-05
Spretigt och flummigt.
DrJW
2012-05-31
En dålig förvirrande skit rulle! Va fan handlar de om egentligen o va fan tittar man på!? De är så jävla förvirrande att den får David Lynch´s filmer att verka normal! Om nån säger att jag har dålig filmsmak, då är hälften av er inte riktig kloka som faktiskt gillade den här stinkande huvudvärkskallande plot holes skitiga anus-rullen!!! Se hellre en Lynch-rulle, han är i alla fall en konstnär, Richard Kelly är en jävla nolla som hade tur med Donnie Darko!