2.6

Space Battleship Yamato

År 2199 står jorden under angrepp av mystiska utomjordingar, endast kända som "Gamilons." Mänsklighetens sista hopp står till det sista och största av alla rymdskepp - Yamato. Yamato och hennes besättning skickas till den främmande planeten Iscandar för att där söka efter en mystisk bot mot den strålning som långsamt kväver allt liv på jorden. Baserat på en manga av Leiji Matsumoto.

Originaltitel Supesu Batorushippu Yamato
Regissör Takashi Yamazaki
Manus Shimako Sato
Genre Äventyr, Action, Drama, Science Fiction, 2010-tal
Skådespelare Takuya Kimura, Meisa Kuroki, Tsutomu Yamazaki, Hiroyuki Ikeuchi, Toshiyuki Nishida

karlmats
2021-08-18
Det här borde ju passa mig men det är alldeles för långt, alldeles för outvecklade karaktärer och alldeles för likt Battlestar Galactica, vilket i sig borde vara bra, men här ger det mest en känsla av att jag hellre ser BSG. Jag gillar japaner och japanska filmer generellt, men det här fastnade jag tyvärr inte för. De hade kunnat klippt ner den en halvtimme dessutom. Jag höll på att somna flera gånger och det är inte ett gott tecken på en film som aspirerar på spänning. I teorin gillar jag det, men i praktiken en svag 2a.
HerrNenne
2019-02-27
Fy fan vad platt och ointressant. Första försöket somnade jag nästan så jag bestämde mig att fortsätta dagen efter när jag var ordentligt pigg. Tio minuter senare höll jag på att somna igen. Efter det hade jag svårt att ens koncentrera mig på filmen tyvärr. Första gången jag blir besviken av Takashi Yamazaki.
amam
2017-02-19
Himla löjligt. Stereotypa karaktärer med papperstunn karaktärsutveckling. Alla relationerna följde mallen till punkt och pricka. Det gjorde även filmens handling. Inget hände som man inte såg hundra mil på väg innan. Ganska tråkig faktiskt. Svag tvåa.
Robkiller
2016-09-02
Japansk sci-fi med ett rymdskepp på äventyr, bygger på en anime... har väl en bråkdel av budgeten från en motsvarande Hollywood-produktion, men känns ändå mer äkta. Miljöerna, tempot, känslorna och att det är på japanska höjer stämningen mer än väntat. Jag gillar detta.
ekback
2014-12-06
Oväntat bra! Det blev lite tjatigt ibland med alla som skulle hedra varandra hit och dit, men jäkligt bra gjort i övrigt tycker jag. Påminner mycket om Battlestar Galactica och det är ju aldrig fel. Mycket action, och bra sådan, med snabba fighter skepp och moderskepp som bara väller ur sig eld och bomber utan att det blir löjligt. Mer sånt här tack! :)
ShenLong
2013-11-03
Epic space battle
Zhatan
2012-01-05
Kul med japanska sci-fi på något vis. Tycker det passar bra men tyvärr är det överlag inte någon bra film. Skulle kanske vara bättre som tv-serie för det känns mer som det än som en film. Effektern och animeringar skulle de behövt jobba liter mer med också... håller inte filmkvalitet de heller.
CHNE
2011-10-31
För Mycket Drama ibland och för lite bakgrund och djup. Men snygg och anorlunda.
joakimfischer
2011-10-20
japaner i rymden.. känns ovant. snygga effekter, godkänd story men skådespeleriet var inget vidare tyvärr. stundtals utdragna scener med
Mysharry
2011-09-21
Helt ok, trots otroligt överspel. Snygga effekter och snygga miljöer.