3.5

Spårlöst försvunnen

Det unga paret Rex och Saskia är på semester. Efter att ha stannat vid en bensinstation försvinner Saskia. Rex ägnar de följande tre åren med att försöka få klarhet i vad som hänt.

Originaltitel Spoorloos
Alternativ titel The Vanishing
Regissör George Sluizer
Manus Tim Krabbé, George Sluizer
Genre Kriminalare, Drama, Mysterium, Thriller, 80-tal
Skådespelare Bernard-Pierre Donnadieu, Gene Bervoets, Johanna ter Steege, Gwen Eckhaus, Bernadette Le Saché, Simone Lemorne

Skapad 2020-08-27 av Stygga-Vargen
Det fanns en tid då jag brukade titta på filmer som visades på TV och en gång visade TV4 vad som kom att bli en av mina favoritfilmer, nämligen The Vanishing från 1993 med Kiefer Sutherland och ...   Läs mer »

2020-08-26
Spännande och obehaglig rulle! Över förväntan!
erc
2020-05-02
Inte första gången mina förväntningar grusats, det är i mångt och mycket självförvållat, men kan ändå inte riktigt förstå alla de superlativ den här filmen, och i synnerhet filmens slut, har åtnjutit. Jag ser det bara inte. Det är något speciellt med stämningen, och strukturen är väl hyfsat innovativ, kanske. Men utöver det ser jag inget utmärkande i varken skådespeleriet, som stundtals är ganska parodiskt, eller behandlingen av psykologin och motiven som ligger bakom storyn, som i slutändan är ganska platt. Det är en ok och sevärd film, men verkligen inte märkvärdig.
2017-02-26
Inte en särskilt stark fyra men det är så många små detaljer jag verkligen gillar och imponeras av samtidigt som händelseförloppet är oväntat och ovanligt. Det finns stunder då jag inte känner mig engagerad och scener som mest är irriterande och andra saker, men jag är så impad av det filmen gör bra att det ändå blir en fyra. Även om en trea kanske är mer rätt egentligen. Kan hända att jag sänker. Men mycket snyggt berättad och vardagligheten i det hemska är fantastisk. Jag gillar även hur den visar misslyckanden och hur kalkylerande en behöver vara osv.
MaxMackan
2016-02-29
Intressant perspektiv och som övning i beröttarteknik, men jag köper den inte fullt ut. Motiven och filosofin är lite billig. Men intressant och absolut inte dålig.
myslas
2015-12-13
Börjar väldigt bra men tappar sedan tempo och blir ganska ointressant i mitten innan det tar sig igen på slutet.
Astrojacob
2015-03-21
Unikt sätt att känna både vanmakt och avsky. Klockren Fyra.
F-M-J
2015-01-21
Tycker detta är en drama thriller av hög klass. Det är många komponenter som är värda att lyfta fram, i synnerhet skådespelet och filmens soundtrack. Dessutom har filmen ett trevligt djup och fick mig intresserad av att läsa boken, känns som regissören tagit vara på kärnan av storyn väl (gissning). Scenen då Rex kommer ur tunneln och möter Sasika ältar sig lätt fast på näthinnan. Stark rekommendation.
Snah
2015-01-03
Väldigt medryckande till största delen, även om vissa märkliga föreställningar om sociopati förekommer. Upplösningen gör dock att den dalar från en stabil fyra till en trea. Typisk cyklingsrulle.
hestret
2014-12-04
Bra känsla i filmen - spännande och intressant och på ett positivt sätt tidstypisk. Många filmer som ska vara lite läskig-thrilleriga har ett väldigt märkligt tempo, men trots flashbacks, perspektivbyte och tidshopp kände jag aldrig riktigt att det brast på den punkten. Karaktärerna är väl egentligen lite överdrivna och motivationerna är väl nja - men jag köpte det ändå som helhet så som man gör med en gammal Hitchcockfilm. Men visst känns det ibland lite klumpigt med hur karaktärerna byggs upp. Slutet är bra, men är lite hypat faktiskt. 71/100.
precineadd
2014-06-01
intelligent regisserad men jag tyckte inte den höll ihop speciellt bra - känns som en konventionell thriller envist omgjord/tillkrånglad till någon slags intellektuell onani, vilket leder till en egentligen helt ovidkommande intrig där utgången efter ett tag blir uppenbar (och slutet är fenomenalt långsökt). inledningen är ganska konventionell, men håller bättre än resten av filmen. å andra sidan, jag såg den från början till slut och jag kan inte kalla den dålig. sluizer bekräftar sina talanger - t.ex sättet caféscenen är fotad och klippt för att skapa närvarokänsla (för oss) och parnaoia (för huvudpersonen) - utan snack. ändå - en bristfällig film som har mer stämning än vettigt innehåll.