3.9

Spegeln

En döende man i fyrtioårsåldern funderar över sin barndom under andra världskriget och sitt förhållande till sin moder. Hur kan man återbetala en mors kärlek?

Originaltitel Zerkalo
Alternativ titel Mirror
Regissör Andrej Tarkovskij
Manus Andrej Tarkovskij, Aleksandr Misjarin
Genre Biografi, Drama, 70-tal
Skådespelare Ignat Daniltsev, Oleg Jankovskij, Margarita Terechova, Filip Jankovskij, Alla Demidova, Jurij Nazarov, Larissa Tarkovskaja, Tamara Ogorodnikova, Arsenij Tarkovskij (röst), Nikolaj Grinko, Innokentij Smoktunovskij (röst), Anatolij Solonitsyn

goeran
2019-06-16
Med tanke på hur många som älskar filmen är det nog inte förvånande att Filmtipset-betyget landar på fem.
hsimpson
2019-06-13
Det låter bra att man nu planerar att styra upp Filmtipset igen. En bugg verkar exempelvis vara att alla Tarkovskij-filmer har råkat få fem i snitt. Det kan väl ändå inte stämma?
YouAreNrIchi
2018-05-02
Jag beredde mig i förväg på att det skulle vara en konstfilm utan begriplig handling i någon klassisk bemärkelse. Det visade sig vara helt rätt beslut. En mycket intressant film om man är beredd på att sitta och fundera på "vad kan det här betyda" och lära sig lite mer om vad man kan förmedla med kamera. Det är också min första Tarkovskij, ska bli kul att se vad denne man har mer att bjuda på!
StaffanE71
2017-12-25
Tarkovskijs mästerverk. Kryptiskt tvetydig, underbart vacker, förvirrande symbolik, tidlös. Hata eller älska. Den lämnar dig inte oberörd. Se den! Grymt svår att betygsätta. Eller solklar 5'a.
2017-10-28
andmoreagain
2017-09-24
Överdådigt snyggt filmarbete men blir lite väl slirig vilket gör att varken hjärnan eller hjärtat hänger med. En film som man förmodligen ska se flera gånger.
Galivan
2016-11-08
Speciellt, uttrycksfullt foto i särklass, konstnärligt innehåll. Dock förstod jag nästan ingenting, så det behövs fler tittar. Allt som händer har säkert en uttänkt betydelse och det finns mycket att förstå, vare sig det är symbolik eller om det är ett speciellt sammanhang man måste förstå, vilket kräver analys. Det känns överintellektualiserat. Och fotot är fullt av en effektfulla inslag, utfört i detaljmässig perfektion. Givande filmupplevelse, något utöver det vanliga.
Ola_Schubert
2015-07-25
Officiellt så handlar denna film om en döende mans dåliga samvete över att hans tacksamhetsskuld till sin mor, vilket också framgår klart på slutet av filmen. Men denna film kan också ses som en redogörelse över den kollektiva förvirring i det omedvetna som rådde hos sovjetmedborgarna i mitten av 70-talet. Bäst är nog ändå att försöka njuta av bildprakten och bara ta till sig det som är intressant av den fragmentariska berättelsen. Några saker jag lade märket till: Den ryska historieskrivningen, läst ifrån en anteckningsbok. Det spanska inbördeskriget, det Stora Patriotiska kriget, ingen idé "att gråta över spilld mjölk" när man skall se sig i spegeln, atomvapen, det kinesiska hotet, Tjarkoviskis beundran över Bergmans "personia" vilket märks under "uppgörelsen" på tryckeriet. Kanske också lite av Bergmans "Höstsonaten", fast tvärtom så att säga. När jag nu har skrivit så mycket: Hur kan jag då ge bara en mycket stark tvåa i betyg? Tja, vissa regissörer borde kanske psykoanalyserat istället för att låta filmpubliken göra jobbet. Man kan alltså titta på filmen, låt så vara att tittandet på klockan tilltar allt efter som. Duger som "strö underhållning" endast i yttersta nödfall.
Ful_fisk
2015-04-21
Börjar väldigt fängslande med säregen atmosfär och vackert foto, men blir under filmens gång lite väl abstrakt sammanhållen. Stundtals fantastiskt bra, men den tappar fokus lite väl ofta. Hamnar ändå på den positiva sidan av Tarkovskijs filmografi. Fascinerande.
AlbinWesley
2014-05-18
Helt enkel är den väl inte, men jag tycker mig kunna utröna ganska väl vad det handlar om utan vidare svårigheter. Ändock förstås svårtillgänglig. Hur som helst, en helt orimligt vacker samling minnesbilder, som inte bara redogör för Tarkovskij och hans protagonists bakgrund, utan även berättar om Sovjet och kriget samt vad det hade för effekt. Ser fram emot att få se om.