3.7

Spelet är förlorat

Efter fem år i fängelse bestämmer sig Johnny Clay tillsammans med en grupp kumpaner för att genomföra en rekordstor kupp. Platsen: en kapplöpningsbana. I potten: Två miljoner dollar. Rånet är minutiöst planerat. Inget ska kunna gå fel. Men när en av ligamedlemmarna avslöjar detaljer om rånet för sin vackra men förrädiska fru Sherry förändras förutsättningarna.

Originaltitel The Killing
Regissör Stanley Kubrick
Manus Stanley Kubrick
Genre Drama, Kriminalare, Thriller, Film-Noir, 50-tal
Skådespelare Sterling Hayden, Vince Edwards, Timothy Carey, Coleen Gray, Jay C Flippen, Ted de Corsia, Marie Windsor, Elisha Cook jr, Kola Kwariani, Jay Adler, Joe Sawyer, Joe Turkel

norenorama
2021-02-28
Seg och tråkiga karaktärer, frun till tönten var outhärdlig, hade hon matats ner i en kvistmal alla Fargo hade den kanske fått en 2a.
KimEkberg
2021-02-18
mörkt och rappt
Ghostface
2019-11-11
Högt tempo med en charmig berättarröst som guidar oss genom hela händelseförloppet. Slutet är tyvärr inte lika delikat som filmens övriga ton.
Pi-R
2018-04-08
Ruskigt tight manus! Faktiskt såpass tight att det inte hade skadat att släppa något på tyglarna och ge rollfigurerna lite mer volym och karaktär. Å andra sidan går det inte att komma från att det rappa tempot är en stor del av filmens charm. Det är smart och det är snyggt och det är underhållande och de 85 minuterna går alldeles för fort. För sin tid är det också påtagligt våldsamt, vilket kombinerat med den gamla skolans skådespeleri gör filmen rätt unik och väldigt sevärd. Good shit, kort och gott!
Jamesa
2016-11-23
Bra oldie, bygger upp en spänning. Hade gärna haft några fler bakrunder till personerna och slutet är lite fantasilöst. Hade annars kommit upp ytterligare ett snäpp, men är ändå en klar 3:a.
wasteoftime
2016-07-22
Kubricks första "riktiga" film. Man anar ju storheten, och man ser ju att han gör vad alla som är bra på det de gör gör, sneglar på vad andra som är bra gör, och plockar det som är bra. Uppbyggandet av filmen är klart intressant - och man kan se att andra senare har sneglat en hel del på den här filmen i sin tur. Men, de3n griper aldrig liksom riktigt tag i mig, på något plan. Den mest är. Den är på ett bra sätt, men inte ett engagerande sätt. Det är svårt att sätta fingret på vad som saknas, kanske är det mest lite mer tid, att ge karaktärerna en bättre bakgrund. Kanske är det bara en lite mer engagerande huvudperson. Allt som allt så får den en tvåa, men den är på sina ställen farligt nära att halka ner på en etta.
AddeColciago
2015-08-12
Såg den kvällen efter Paths of Glory. Är inte lika psykologiskt djuplodande, men icke desto mindre en fartfylld heistfilm som håller väl ännu idag.
Ful_fisk
2015-03-05
Tidigt Kubrik-klassiker jag aldrig sett innan. Utmärkt kuppfilm där en strålande Sterling Hayden leder ett planerat rån. Högt tempo, snyggt fotad, snyggt upplägg och en del jävligt rolig humor. Skitbra, helt enkelt!
ryderup
2015-01-22
Kan se Tarantino göra en remake. Slutet gör ont i kroppen.
2015-01-04
The Killing känns luftig, rak och rå i sitt berättande och regiarbete samtidigt som man får härliga Tarantinovibbar. Man får verkligen känslan att denna filmen och dess regi inspirerat regissörer som verkat i samma genre. Det är ingen film som jag klassar som mästerverk eller fantastiskt men det är lättsmält och sevärt vilket gör den lätt att återvända till flera gånger. Filmens slut fastnar också i minnet. 3+