3.6

Spelets regler

Triangeldrama som utspelar sig i fransk aristokratmiljö, där det samtidigt äger rum ett svartsjukedrama bland tjänstefolket. De olika klasserna följer sina skilda mönster i beteendet och både herrskap och tjänare ljuger lika friskt.

Originaltitel La règle du jeu
Alternativ titel The Rules of the Game
Regissör Jean Renoir
Manus Carl Koch, Jean Renoir
Genre Komedi, Drama, 30-tal
Skådespelare Nora Gregor, Jean Renoir, Marcel Dalio, Mila Parély, Julien Carette, Gaston Modot, Roland Toutain, Paulette Dubost

jcoke88
2020-05-18
En lågoktanig Sommarnattens leende. Utan humor.
hsimpson
2019-12-21
Alltså, det var för tråkigt och träligt. Kanske var jag bara inte på humör, men efter knappt halva filmen stängde jag av.
2017-06-22
Nä, det här var skittråkigt. Alltså verkligen astråkigt. Jag fattar satiren och kritiken gentemot överklassen och det känns väldigt potent med tanke på tidpunkten. Men det var bara tråkigt. Jag zonade ut konstant trots att försökte anstränga mig och koncentrera mig. Men det var bara tråkigt. Jag ville verkligen gilla den här filmen då jag tyckte så många av beskrivningarna var sympatiska och intressanta. Men filmen i sig var bara tråkig. Litet plus i kanten för några bra poänger jag ändå uppskattade. Men kommer inte ifrån ettan.
Hypostas
2016-01-26
Charmig fransk komedi, men satiren biter kanske inte så bra idag.
PierreLunaire
2015-09-17
En film som man måste ge tid och inte släppa efter 30 min. Efter halva filmen släpper det och humorn och satiren kryper fram. Till slut riktigt bra.
ergopliroforia
2014-11-05
Subtil satir omsorgsfullt maskerad till fars och triangeldrama. Ett löjes skimmer över bourgeoisien är det som består; om det inte varit uppenbart innan fångas det upp fint i avslutningsscenen: "la Chesnaye has a touch of class.."
hestret
2014-10-11
Känns lite för mycket teater, vilket känns lite tråkigt när det ändå kommer till film. Det har både med dialogen och det något stela kameraarbetet att göra. Lite smått besviken givet denna films status som superklassiker Jaktsekvensen likväl svepet på festen är spännande.Humorn är okej, men ingen toppensatir i min mening, utan kanske nästan för empatisk. Själva berättandet och karaktärernas intrikata samspel är däremot ganska njutbart. Texten är absolut godkänd. Snygg sista bildruta med skuggorna. Nora Gregor kan man dock inte köpa i den här rollen. 53/100
andmoreagain
2014-07-07
Rätt kufisk film som jag kände att jag aldrig riktigt fick grepp om. Kan verkligen förstå att filmen skapade ett ramaskri på sin tid men filmens karaktärer blev jag inte klok på. Jag fattade inte ens vad som orsakade filmens "dramatiska" avslut. Iband töntigt farsartat, ibland gravallvarlig, ibland härlig men oftast jobbigt franskt med folk som pratar alldeles för mycket. Nej, detta är en film för framtiden, den förtjänar nog en omtitt om några år.
Semiramis
2013-10-13
Oerhört franskt, med en dialog skriven av ett barn.
oliver_twistor
2013-09-14
Svår att betygsätta. Stundtals intressant och rolig, men märklig.