3.4

Spellbound

Dokumentär som följer åtta tonåringar på deras väg till den årliga nationella stavningstävlingen i Washington DC. Vi får se deras förberedelser och slutligen den spännande finalen som direktsänds i amerikansk teve.

Originaltitel Spellbound
Regissör Jeffrey Blitz
Genre Dokumentär, 2000-tal

KyLLo
2016-04-09
Man får följa några konkurrerande barn och deras anhöriga. från förberedelser till efter tävlingen via ögonblicksbilder. Dokumentären kan möjligen fungera som en informativ introduktion till tävlingen, men är inte särskilt intressant för mig som är bekant med den sedan tidigare. Filmen överraskar inte på något vis, väcker inga nya frågor eller tankar och är inte heller särskilt underhållande. Människorna framställs som helt "vanliga" amerikaner, vilket också gör att jag inte fångas av individerna. Delvis kan jag tycka att pressen som tävlingen skapar kommer fram. Hur barnen pushas på av sina anhöriga, pressen på sig att prestera, pressen från andra att prestera, all tid och kraft som läggs på förberedelser och hur det enda som räknas är förstaplatsen. När tävlingen är slut är deras första tanke att göra allt igen fast ännu hårdare för att vinna nästa år. Inget barn verkar tycka att det är kul och se någon annan mening med att lära sig ord än att vinna tävlingen. Först när ett barn inte längre kan vinna kan det börja leva och då ska böckerna eldas upp. Det är tragiskt, för egentligen borde barnen tycka att det är roligt att lära sig, se alla framsteg som positiva och känna att kunskaperna kan användas hela livet i olika sammanhang.
Memmem
2016-04-07
Slumpartad stavningstävling! Ganska bra dokumentär om den årliga utslagningstävlingen i stavning i USA för högstadieelever. Framme på en scen ska de högt bokstavera ett svårare ord utan hjälp av papper och penna. Om de misslyckas är de utslagna. Det är alltså rätt så slumpartat. De borde kanske fått höra 100 ord för att sedan skriva ner dem på ett papper. Tävlande med högst antal rätta svar skulle vinna. Filmen följer åtta ungdomar i förberedelse och träning och sedan själva tävlingen. Filmen var nominerad för en oscar. Betyg: 3+
AlbertSpica
2015-03-14
Underhållande för stunden men hade kanske förväntat mig lite mer. Om det kommer en uppföljare antar jag att titeln kommer vara "The 40-year-old virgins"
Rehn108
2013-07-26
Bättre än alla andra dokumentärer om knäppa specialintressen, ja rentav den bästa dokumentär jag sett. Väldigt underhållande!
lottes
2013-04-04
Okej.
altemark
2012-11-19
USA är knäppt, men terminologi, ordbildning osv rular.
myslas
2012-08-21
Det är intressant att komma lite närmare en företeelse som känns så främmande för oss. Det är lite typiskt USA att tävla i precis vad som helst och dessutom göra det till en så pass stor grej att det direktsänds på en stor sportkanal. Både mysig och spännande film på en och samma gång.

2012-04-15
Inte så emotionellt engagerande som filmmakarna tycks tro, och med mindre bakgrundsinformation om tävlingen än i alla fall icke-amerikaner kunde önska sig. Icke desto mindre intressant som skildring av ett fenomen, och kryddat med en härlig samling religiösa dårar mitt i alltihop.
qosmio
2011-09-05