3.5

Spelman på taket

Filmversion av musikalen om den judiska arbetaren Tevyes och hans döttrars liv före den ryska revolutionen.

Originaltitel Fiddler on the Roof
Regissör Norman Jewison
Manus Joseph Stein, Sholom Aleichem
Genre Drama, Familjefilm, Musikal, 70-tal
Skådespelare Topol, Norma Crane, Leonard Frey, Molly Picon

2022-01-12
Jag gillar musiken och handlingen...
2020-02-02
Detta var ändå ganska bra, jag visste inte riktigt vad jag hade väntat mig men det överraskade lite. Jag tycker filmen tappar fart och riktigt efter knappa två timmar och sen blir det liksom lite tjatigt och berättandet tappar riktning på något sätt. Det kändes som det var påväg mot en ganska stark trea, men till slut landar det på en svag och jag rent av funderar över tvåan. Många charmiga och bra musikstycken, jag gillar när tiden stannar och pappan sjunger för sig själv om olika perspektiv, och det blir roligt när han upprepar sig. Jag tycker det är synd att dom tappar bort den upprepningshumorn. Aja, ganska bra!
KyLLo
2018-06-17
Kulturella/religiösa traditioner och problem skildras på ett lättsamt sätt i den här 70-talsmusikalen med bekanta tongångar. Att det är mycket sång och musik gör att man inte behöver följa den särskilt intensivt, och därmed känns den inte riktigt så lång som den är. Lite fånig och farsartad emellanåt, men det kan jag ha överseende med.
2015-01-07
Jag fann mycket att tycka om i denna film och då speciellt genom underhållande och snyggt filmade musik- och dansnummer. Problemet och det som gör det svårt att bibehålla detta positiva tyckandet är att filmen är alldeles för lång och utdragen i sitt berättande. Under filmens gång hinner jag säkert minst två gånger förlora ett stort intresse för att senare återfinna det osv. Inte ett ypperligt sätt att uppleva film. Trots detta så låter jag betyget ändå hålla sig rätt högt upp. 3+
booby
2014-03-21
Kändes inte alls lång, har en härlig musik och en charmig kille i huvudrollen.
estet_kikka
2013-02-05
den är lite väl lång, men jag gillar den. speciellt teveys dröm-scen. å självklart rich man. den fick mig att bli nyfiken på jiddisch med. jag är iofs intresserad av språk, men iaf. å en kompis pojkvän kallade mig "en smart shiksa" för att jag sa att jag var nyfiken på språket samt mina (korrekta) gissningar på vad orden betydde. haha!
foppa99
2012-12-26
hör jag ett enda mazzzzlethåw till så smäller jag av
capitol
2012-09-24
Jättevacker, och väldigt mycket meningsfyllda blickar och fantastiskt dansande och sjungande.
Hedning
2012-06-11
helt utan fel, mycket mänsklig historia med lagom lättmod.
stenemo
2010-12-26
Mkt, mkt utdragen historia, men lite underhållande musik och historia, och det får räcka för att göra den sevard, men är en mkt svag 2a.