2.9

Spencer

Diana är på väg till ännu en julhelg med kungafamiljen, medveten om att hennes äktenskap med prins Charles har rasat samman. Han ses allt oftare med Camilla Parker-Bowles medan hon fortsatt tvingats spela den perfekta hustrun. Mellan tillknäppta måltider och fotograferingar kapitulerar en sargad Diana i ett tumult av undertryckta känslor, hallucinationer och ensamhet.

Originaltitel Spencer
Regissör Pablo Larraín
Manus Steven Knight
Genre Drama, Biografi, 2020-talet
Skådespelare Kristen Stewart, Timothy Spall, Sally Hawkins, Jack Nielen, Freddie Spry, Jack Farthing, Stella Gonet, Sean Harris, Laura Benson

karlmats
2021-11-22
Kristen Stewart har verkligen kastat av sig Twilight-manteln och gått och blivit en riktigt bra skådis. Jag är oerhört ointresserad av allt som har med kungligheter att göra generellt men jag tycker ändå att Larrain har gjort en fascinerande inblick i en julhelg i ångestens tecken. Kanske hjälper det att jag inte vet så mycket om hela Diana-storyn men hennes ångest inför att inte vilja passa in i den här extremt trånga mallen kan jag verkligen sympatisera med, och de närmast spöklikt surrealistiska inslagen är välgjorda. Inte någon ny favoritfilm på långa vägar, men en 3a tycker jag att den orkar upp i, ett bra hantverk.