2.5

Sphere - farkosten

Psykologen Norman Johnson, biokemisten Beth Halpern, matematikern Harry Adams och vetenskapsmannen Ted Fielding kallas samman till ett team som får i uppdrag att utforska ett jättelikt rymdskepp som oskadat verkar ha legat på botten under nästan 300 år. Forskarna befinner sig snart på en undervattensbas, ett stort laboratorium placerat invid rymdskeppet. Snart börjar en serie skrämmande händelser inträffa. Deras innersta rädslor väcks bokstavligt talat till liv. Hoppet om överlevnad minskar i allt snabbare takt och forskarna börjar vända sig mot varandra i en frenetisk jakt på vem, eller vad, som orsakar skräcken.

Originaltitel Sphere
Regissör Barry Levinson
Manus Kurt Wimmer, Stephen Hauser, Paul Attanasio
Genre Thriller, Science Fiction, Mysterium, 90-tal
Skådespelare Sharon Stone, Dustin Hoffman, Samuel L Jackson, Peter Coyote, Liev Schreiber, Queen Latifah, Marga Gómez

andmoreagain
2020-11-29
Har nu sett om denna och jag hoppades, innerligt, på ett missförstått mästerverk men tji fick ja. Jag hade önskat att den vore lite mer mystisk och gåtfull!!
RockSnack
2017-09-27
Den här filmen har följt mig sedan jag såg den som liten. Men varje gång jag ser den så blir den sämre. Ju fler gånger jag ser den, desto fler saker upptäcker jag som inte hänger ihop, helt enkelt. Bra koncept, men rörigt manus och inte särskilt trovärdigt skådespel. Om man bara njuter av resan så är det ändå en underhållande popcornrulle... men kanske av fel anledningar.
widez
2017-04-28
Wow! Bland de sämsta filmer jag sett utan att stänga av före slutet. Tänkbar förklaring till varför det blev som det blev är att story helt enkelt är skriven av regissörens femåriga unge. Hört talas om logik?
horvendile
2016-10-31
En bra sak att ha Netflix till: se filmer jag aldrig skulle köpa. Jag hade helt missat att den här alls fanns. Och vilken miss! Jag kan förstå om man inte gillar den, men mycket av det som många inte gillar tyckte jag var jättebra. Den lite mumliga, muttrande dialogen. Karaktärernas konstiga reaktioner på händelser. Hela stämningen, jag vet inte vad jag ska kalla den, off-beat kanske. Slutscenen, den sista med skådespelare i, typ en sekund lång, är lysande. Ja, den har sin beskärda del av tekniska/vetenskapliga kreativiteter, men i sin backhandattityd till tillvaron gör det inte så mycket, även om den nog i och för sig varit ännu bättre om den inte slirat på sådant. Och i stort sett ingen del av filmen består av personer som skriker stolpiga actionrepliker till varann! Den förtjänar kanske inte riktigt den femma jag i skrivande stund satt på den, men vafan. Det gör nog inte alla andra femmor jag har heller.
per_automatik
2016-10-03
(2) "Börjar bra men blir en otroligt rörig soppa framåt slutet som aldrig verkade ta slut."
Venatici
2016-09-20
Klassiskt fall där boken är bättre än filmen.
2016-08-01
Det märks att här fanns ambitionen att göra en storslagen undervatten/sci-fi i the Abyss spår. Tyvärr tramsas den mycket bra första halvtimman bort snabbt i ett rörigt och småflummigt hokuspokus där stiliga effekter och en påkostad produktion med bra skådisar inte hjälper ett dyft. Stort bortslösat potential.
BrutusBeefcake
2016-05-26
Börjar bra men blir en otroligt rörig soppa framåt slutet som aldrig verkade ta slut. (6/15)

2016-01-07
Stort potential men tilsvarer ikke.
sparv
2015-11-05
Mysigt med ack så taffligt. Soundtracket räddar den från en 2:a.