3.2

Spider Baby

En något udda familj lever ute på den amerikanska landsbygden. Familjens yngre lider av en lite annorlunda sjukdom (förbannelse) som hindrar dem från att bli äldre än 10 år i sinnet och som även förvrider deras syn på vad som är rätt och fel. En lokal åklagare gör sitt bästa för att fördriva familjen från hus och hem.

Originaltitel Spider Baby, or the Maddest Story Ever Told
Alternativ titel Attack of the Liver Eaters, Cannibal Orgy
Regissör Jack Hill
Manus Jack Hill
Genre Skräck, Science Fiction, Komedi, Thriller, 60-tal
Skådespelare Lon Chaney Jr, Carol Ohmart, Quinn K Redeker, Beverly Washburn, Jill Banner, Sid Haig, Mary Mitchel

Skapad 2020-09-06 av Stygga-Vargen
Nyligen tittade jag på ett program där man listade de 50 sämsta filmerna någonsin och med på listan fanns givetvis ett par av Ed Woods filmer, varav jag hade sett den ena (Plan 9 From Outer Space...   Läs mer »

2020-09-05
På det hela taget är detta en ganska bra film, även om vissa saker kunde ha gjorts bättre. Håller med föregående talare om Psycho-vibbar och Familjen Addams-stuket.
haajen
2019-11-22
Någon enstaka effektiv scen men mestadels tråkig.
KyLLo
2018-08-27
Psycho-vibbar. Originellt att det är unga kvinnor och inte en man. Angående att det skulle vara en film som man tycker bättre om ifall man vuxit upp med den... Jag tror inte alls på det. Enligt IMDb:s åldersstatistik uppskattas den av alla åldersgrupper, och åldersgruppen 45+ (bland annat de som var unga under 1960-talet) är den grupp som är minst positiv till filmen. Själv var jag inte ens påtänkt under 1960-talet, och jag har inte vuxit upp med den heller.
Dream
2017-10-30
Familjen Addams stuk helt klart, men på tok för långsam för min smak. Jämfört med Hitchcocks filmer så kan man tro att denna kom på 40 - talet istället för 1968!
2016-04-09
En charmig och bisarr liten pärla. Idén luktar lite Familjen Addams, men detta är betydligt mindre tillrättalagt och vardagsrumsanpassat. Mörk och morbid humor helt fri från buskis och trams. (9-/15)
Dele
2015-04-11
En ganska underhållande liten udda skräckis. Fint foto.
2014-07-23
Underbart rubbad liten film som ej liknar något annat jag sett. Står klart som inspiration till senare mer våldsamma skräckfilmer. Sköna karaktärer och en story så ologisk att man ej ens orkar fundera över just det. Sid Haig´s Ralph fick mig att garva varje gång han dök upp.
lilebroer
2014-01-01
Underbar underhållning!
carnevil
2013-05-15
Har varit nyfiken på denna sedan jag hörde White Zombies låt "Spider baby" under tidigt nittiotal...nu blev det fan av!
Docklands
2013-01-08
Ganska viktig film historiskt sätt, möjligtvis inte med på topp 25 över filmer eller personer som utvecklat skräckfilmen till vad vi har i dag, men ändå. Men den är även väldigt snygg och välspelad och därför får den en fyra för sin kvalité i stället för kultvärdet. Finns inte en stund i denna film som inte få mig att le och förundras över hur föra sin tid Jack Hill var här, men även enligt min mening, ända riktigt bra film han gjorde. =)