3.3

Spielberg

Dokumentären fokuseras på Steven Spielbergs 50-åriga karriär som filmmakare, där milstolpar som ?Hajen?, ?E.T.?, ?Jakten på den försvunna skatten?, ?Purpurfärgen?, ?Schindler?s List?, ?Jurassic Park? och ?Rädda menige Ryan? belyses.

Originaltitel Spielberg
Regissör Susan Lacy
Genre Dokumentär, 2010-tal

2019-07-20
Då jag älskar all dokumentärfilm som tar mig in i filmens värld så var detta självklart för mig. Jag tänkte dock innan att det kan ju knappast finnas något jag inte redan kan om Spielberg. Jag blev dock glatt överraskades och bäst var just att lära mig mer om Spielbergs barndom och hur tydligt den har visat sig i hans filmer. Underbart ny kunskap var dock hur nära relation Spielberg, Scorsese, De Palma, Coppola, Lucas hade i sina unga karriärer och hur de kritiserade och lyfte varandra. Sevärd.
foppa99
2018-06-07
Gjorde att jag nu älskar Spielberg Ännu mer.
Solidus
2018-01-03
Är man redan duktigt insatt i Spielbergs karriär och liv, så kommer man inte lära sig så mycket nytt. Dock så finns det intressanta delar som vänskapen mellan Spielberg, Scorsese, Coppola, Lucas med flera och hur dem använde sin vänskap för att utmana varandra i sitt egna filmskapande. Jag gillar även hur Spielberg släpper in publiken till sitt privatliv. Han är öppen och delar med sig de svårigheter han har stött på, bland annat rasism, skilsmässa, sökande efter sin identitet m.m. En sevärd och personlig dokumentär om en stor filmregissör.
ilBrutto
2017-12-27
Är man det minsta intresserad av film bör man se denna
JohanHag
2017-10-31
Den var bra och intressant men blir lite väl långrandig mot slutet, och väldigt mycket solskensblåsande upp i röven. Men Spielberg var ett geni (tappat lite de senare åren). Hade viljat se mer hur Spielberg, Scorsese, Coppola osv tog över Hollywood och förändrade hela spelfältet, hur de pushade varandra till helt nya höjder.
haajen
2017-10-10
Underhållande men det blir för mycket hyllningar och filmen säger inte så mycket som en inte redan visste om Spielberg.