Sex, Drugs & Taxation

En film om två färgstarka personligheter, Simon Spies och Mogens Glistrup, följda under perioden 1964-1984. Glistrup var delvis känd för sin kamp mot skatterna och Spies för sina damer, men det är också berättelsen om den nära vänskapen mellan de två, deras grymhet och deras upp- och nedgångar.

Originaltitel Spies & Glistrup
Regissör Christoffer Boe
Manus Christoffer Boe, Simon Pasternak
Genre Drama, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Jesper Christensen, Trine Pallesen, Nicolas Bro, Martin Hestbæk, Thomas L Corneliussen, Pilou Asbæk, Marie Tourell Søderberg, Ditte Arnth, Jacob Højlev Jørgensen, Kasper Leisner, Signe Skov, Camilla Lehmann

LadyFlanders
2020-02-03
Hade ingen aning om att de där två hade en gemensamt förflutet! Intressant som samtidshistoria, annars vete f-n...
2017-04-29
Asbæk och Bro är sanslöst bra båda två. Intressant och välgjort, utan att skjuta i höjden. (8+/15)

2016-12-11
Meget lærerik film.
lottes
2015-07-24
Jag misstänker att den här filmen är ganska nära verkligheten. Det var en helt bisarr tidsepok och filmen river upp många känslor. Intressant, belysande, provocerande. Allt annat än likgiltig.
Gigi1943
2014-10-12
Tyckte den var pratig.
Hypostas
2014-07-23
Påminner lite om det moraliska förfallet i Wolf of Wall street, men jag tycker att den här filmen är betydligt mer intressant rent politiskt. Stör mig lite på överspelet i huvudrollerna, men å andra sidan har jag inte koll på hur dessa vidriga herrar var i verkligheten. Svag trea.
Valarn
2013-12-08
Härlig dialog i samband med brevet från skatteverket. Verkligen bra! Annars rätt så tam i förhållande till manuset. BRA rakt igenom, dock.