3.6

Filmen är en parodi på en rock-dokumentär. Regissören Marty Di Bergi följer och dokumenterar en åldrande brittisk rockgrupp på deras turné i USA.

Originaltitel This Is Spinal Tap
Regissör Rob Reiner
Manus Harry Shearer, Michael McKean, Christopher Guest, Rob Reiner
Genre Komedi, 80-tal
Skådespelare Rob Reiner, Michael McKean, Christopher Guest, June Chadwick, Harry Shearer, Fran Drescher, Tony Hendra, R J Parnell, David Kaff, Paul Shaffer, Gloria Gifford, Victory Tischler-Blue, Bruno Kirby, Fred Willard, Patrick Macnee, Anjelica Huston, Ed Begley Jr, Dana Carvey, Billy Crystal, Joyce Hyser, Danny Kortchmar, Sandy Helberg, Paul Benedict, Howard Hesseman

Skapad 2019-12-11 av Stygga-Vargen
År 1984 regisserade Rob Reiner - mannen bakom filmer som Stand By Me, När Harry träffade Sally, Lida och Bleka dödens minut - en film som bidrog till att mockumentär-genren skapades; This Is Spin...   Läs mer »

Solidus
2018-07-15
Kortfattat så instämmer jag med martin eden. Unik i sitt slag och än idag en av de bästa mockumentärer som har gjorts (kanske t o m den bästa). Skådespelarna är ett med sina karaktärer och regissören med vänner håller en bra balans med humorn i filmen. Det spårar aldrig ur, vilket gör att den filmen skulle lika gärna kunna vara en riktig dokumentär om ett riktigt band som har tappat sina glansdagar. Sevärd och stor tumme upp!
martineden
2018-07-14
[rek. 4] En vansinnigt bra mockumentär och, om jag minns rätt, den första av sitt slag. En helt ny form för filmmediet som till stor del är imoproviserad. Den känns väldigt äkta och skådespelarna ÄR sina karaktärer. Humorn är subtil och stammar från karaktärerna själva, vilket är en friskt fläkt. Helt underbar film och jag måste medge att musiken är gjord av människor som har stor kunskap om musikhistoria och rockindustrin i sig. Mycket, mycket bra! 4+

2017-06-29
Går all in og høyer til 5. Se den!

2017-06-29
Etter å ha sett på ekstramaterialet så innser jeg filmens storhet. Har også sett på musikkvideoen. Dette er rett og slett lysende.

2017-06-29
Denne var sikkert unik og enda bedre og mer aktuell da den kom ut. Holder fint enn i dag. -4.
2016-11-26
Ett måste för alla hårdrockare!
saggesaliv
2016-08-23
Jag måste säga att Spinal Tap var över förväntan. När jag läste parodi på rockumentär från 80-talet så tänkte jag att det troligen är väldigt fånigt och överdrivet. Men det görs på ett snyggt sätt, skämten känns fräscha än idag, det blir aldrig för löjligt eller allt för osannolikt. Det är en parodi som fortfarande idag fyller sitt syfte. This Is Spinal Tap är träffsäker och bitvis hutlöst rolig. Musiken är väldigt välskriven till just filmen och koreografin är delvis professionellt utfört för dokumentärformatet. Hela skådespelaruppsättningen, särskilt bandet, spelar väldigt bra och kreativt. Rob Reiner har verkligen lyckats med konststycket att göra en rolig, trovärdig och underhållande parodirockumentär! Betyg: 71/100
Borrman
2016-08-02
Kanske var kul när den kom, men jag tycker varken om musiken eller skämten som är av ironisk ton. dom är ju superlöjliga.
Jompalompier
2016-04-30
Har sina moments men tyvärr inte så bra som jag trodde.
Kajanus
2015-07-21
Alla rockumentärers moder. Fenomenal.