2.9

Spindelnätet

På ett exklusivt sinnessjukhus verkar läkarna vara lika galna som patienterna vilket märks på kurerna som ordineras och den nivå som diskussionerna förs på.

Originaltitel The Cobweb
Regissör Vincente Minnelli
Manus William Gibson (I), John Paxton
Genre Drama, 50-tal
Skådespelare Lauren Bacall, Richard Widmark, Gloria Grahame, Lillian Gish, Charles Boyer, John Kerr, Susan Strasberg, Oscar Levant, Tommy Rettig

TobiasRydén
2014-10-28
Bra skådespeleri (Widmark imponerar), och Minnellis användande av Cinemascope är ju solitt. Bildkompositionerna är fascinerande. Jag gillade även de melodramatiska inlednings- och sluttexterna (The trouble...) och David Stone Martins tavlor.
Tonti
2014-10-27
Jag tyckte den var riktigt fängslande ändå. Bra cast med lysande gish och härlig stämning rakt igenom.
KimEkberg
2014-04-25
den här hade ju alla förutsättningar i världen att vara en riktig klassiker. men att den börjar med texten: The trouble begins, lovar lite för mycket än vad som komma skall. det måste vara bland historiens mest omotiverade cinemascope användning. också lauren bacall underanvänds, men härligt att se henne och gish i en och samma film. härliga färger, och en del glänsande scener. men det är lite för torftigt och osexigt i längden- tyvärr verkligen.
jensdekadens
2008-10-02
wow! william gibson har skrivit manus till den här. liknar den neuromancer? höhö