2.3

Spionen

Det neutrala Stockholm 1941. Den norska filmstjärnan Sonja Wigert förälskar sig i den ungerska diplomaten Andor Gellért mitt under kriget som rasar i resten av Europa. När hon avböjer ett kulturevent i Skaugum hamnar hon på kant med självaste rikskommissarien för Norge Josef Terboven som svarar med att fängsla hennes far. Sonja samarbetar med den svenska säkerhetstjänsten för att få fadern frigiven, och försöker infiltrera nazisterna i Oslo. Men hon sätter inte bara sitt eget liv på spel - snart dras även hennes livs kärlek in i hennes nya liv som spion.

Originaltitel Spionen
Alternativ titel The Spy
Regissör Jens Jonsson
Manus Harald Rosenløw-Eeg, Jan Trygve Røyneland
Genre Drama, Thriller, Krig, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Ingrid Bolsø Berdal, Rolf Lassgård, Edvin Endre, Alexander Scheer, Claes Ljungmark, Gitte Witt, Johan Widerberg, Johannes Kuhnke, Julius Feldmeier, Erik Hivju, Anders T Andersen, Fredrik Lycke, Damien Chapelle, Thomas Arnold, Jesper Malm, Karin Lithman, Jakob Diehl, Albin Grenholm

Djason
2020-12-27
Man skulle ju kunna tro att en film om en dubbelspion borde vara rejält spännande men det är inte många scener som får en att sitta på nålar. Plus dock för att de har snyggt fångat 40 talet i filmen.
Paramis
2020-09-25
Saknar spänningen och mystiken från denna era. Kass!