3.5

Spionerna från Cambridge

1934 rekryteras fyra klipska, idealistiska unga män till att spionera för Sovjetunionen. Alla fyra kommer från överklassen och läser vid universitet i Cambridge. De är uppfyllda av ungdomlig idealism, har en brinnande passion för kommunismen, avskyr fascismen och har stor talang för att ljuga. Guy Burgess är en livfull man, full av talang och med aptit på whiskey och andra män. Anthony Blunt är otäckt smart, rolig med en vass tunga och kapabel att leva flera olika liv samtidigt. Kim Philby är kanske den bästa spionen av dem alla och blir chef över MI6 "för att hindra människor som mig att bli sådana som mig". Donald Maclean är en man med två tydliga sidor: när han är nykter är han varm och rolig, onykter är han opålitlig och vill bekänna färg.

Originaltitel Cambridge Spies
Regissör Tim Fywell
Manus Peter Moffat
Genre Drama, Mini-serie, 2000-tal
Skådespelare Toby Stephens, Tom Hollander, Rupert Penry-Jones, Samuel West, Anthony Andrews, Anna-Louise Plowman, Nicholas Burns, Adam Blackwood, James Fox, Simon Woods, Simon Jones, Imelda Staunton, Ian Shaw, John Light, Marcel Iures, Leon Lissek, Julian Firth

kexchokladet
2016-12-26
Tycker det är befriande med det låga tempot, det tidstypiska fotot och de lågmält lysande skådespelarinsatserna.
Merwinna
2016-02-20
En besvikelse. Det borde ju inte GÅ att misslyckas med en sådan här historia, eftersom ämnet, personerna, miljöerna o.s.v. är så spännande och intressanta. Men ändå blir det blekt, tråkigt och ointressant. Dessutom är det svårt att hålla isär de olika unga männen. De borde ha introducerat dem bättre - flera gånger. Eller så haft en vinjett i början på varje avsnitt, där varje person och skådespelare introducerades. Nu tog det lång tid att fatta vem som var vem...
marlun7947
2014-04-20
Fascineras av historien, med dem som bryter mot sin klassbakgrund! Filmen är ok.
Gröne_Orm
2014-01-31
Välspelat men sävligt spiondrama.
answai
2011-11-16
Skulle verkligen vilja gilla denna. Handling, miljö, skådespeleri, ja det borde vara bra. Men fy vad dåligt manus, för att inte tala om regin.
chiabata
2010-07-26
Väldigt spännande och väl sammansatt historia. Man vet att det är bra när man är inne på sista delen av fyra och önskar att man kunde få se mer, att serien var längre.
Macheath
2010-06-22
Kanske en av de mest spännande historierna från Kalla kriget och en bra upptakt, men ack så sentimentalt i längden. Hantverksmässigt ok dock, ingen direkt besvikelse.
skinnyskaller
2009-07-28
fin fin och väl genomflrd och otroligt intressant...ett stort minus är att man (trots längden) har försökt pressa in alldeles för mycket på för kort spel tid...historien straäcker sig i 20 år och det blir hattigt. trots detta en mycket sevärd miniserie och en mycket stark trea
bjornnyquist
2009-05-23
Gillar historien och så, men tyckte det saknades lite. Kan bero på att jag har fått bältros i ögat vilket är sjukt smärtsamt. Men tills/om jag ser den igen så får den en trea.
simonm
2009-04-03
Känns som att det skulle behövts minst dubbelt så lång tid för att berätta den här historien. Det byggs inte upp någon som helst känsla, det blir en stressad berättelse för att hinna med allt. Det hade kanske varit bättre om historien kretsat kring antingen Philby eller Blunt och resten fått spela biroller. Mitt intresse för historien och överlag hyfsade skådespelarinsatser räddar 3:an som är svag. Pumpan: Den femte spionen avslöjades 1990 och hette John Cairncross (http://en.wikipedia.org/wiki/John_ Cairncross).