3.2

Spiraltrappan

Tidigt 1900-tal i New England. Helen är stum sedan barndomen och nu härjar en psykotisk mördare som specialiserat sig på handikappade kvinnor i trakten. Ska Helen bli nästa offer?

Originaltitel The Spiral Staircase
Regissör Robert Siodmak
Manus Mel Dinelli
Genre Mysterium, Drama, Skräck, Thriller, 40-tal
Skådespelare Ethel Barrymore, George Brent, Dorothy McGuire, Kent Smith, Rhonda Fleming, Gordon Oliver, Elsa Lanchester, Sara Allgood, Rhys Williams

labi
2018-08-08
Säkert rysligt spännande på sin tid. Idag tämligen oförarglig, men trevlig ändå. Dorothy McGuire gör ett fint stumt porträtt, men mest står Ethel Barrymoore och Sara Allgood ut. Klasskådespelare båda två.
Tonti
2016-08-03
Mysryslig och snyggt fotad.
Andravåningen
2016-04-23
En inte särskilt engagerande eller spännande thriller. Stereotyper som bara befästs under filmens gång. Lite snygga miljöer förstås.
Semiramis
2013-04-14
Inte något speciellt, men helt OK.
Berniey
2013-01-06
Småspännande och välgjort av mästaren!
Astrojacob
2012-10-10
Instämmer med "dudson". Den perfekta gammeldags romantiska rysaren? Utsökt foto, underbar scenografi, nervdaller, intrig, superba skådisar o casting med liten bonus "Bride of Frankenstein" och den ljuvligt ömtåliga Dorothy. Enda komiska som kanske tar udden av min helgjutna Femma var det konstanta åskvädret i 1.20, hehe. Nästan too much. Denna har sin rättmätiga plats i hyllan bland klassiska rysare - FEM!!! "1 - 8 - 9 - dr Parry!"

2012-01-14
snygg
dudson
2011-08-10
Då har man Äntligen sett den här filmen!! Och Vilket Mästerverk..Spännande Intrig...Snyggt foto...Vackert filmat...Galen mördare...Och Riktigt Bra skådespelare i Fina herrgårds miljöer...Vill man se en Murder Mystery film så ska man kolla in denna!!
MaraJade
2009-12-12
Visuellt är filmen ett filmen ett mästerverk, tyvärr är manuset inte det bästa.
kungkalas
2009-02-24
Småryslig matinéfilm, snygg och stundtals riktigt stämningsfull. Tempot haltar lite i mitten av filmen, men början och slutet är finfina. Närbilderna på mördarens ögon är rätt ruskiga. Intas bäst till en stor kopp kaffe en regnig eftermiddag.