2.3

Splash

En ung och ensam affärsman räddas av en vacker kvinna från att drunkna. Han blir förälskad i henne, men förvecklingarna blir många, eftersom hon är en sjöjungfru.

Originaltitel Splash
Regissör Ron Howard
Manus Lowell Ganz, Bruce Jay Friedman, Brian Grazer, Babaloo Mandel
Genre Fantasy, Komedi, Romantik, 80-tal
Skådespelare Tom Hanks, Daryl Hannah, Eugene Levy, John Candy, Dody Goodman
Filmnummer 2054

2017-06-19
Ja, lite fånig är den väl kanske men filmen har ändå sin charm och den är både rolig och ganska underhållande.
ulpe01
2016-12-31
Kul idé och det är rätt gulligt. Tyvärr dras betyget ner av slutet, som jag inte alls köper. Och den där vakten som skulle prata "svenska"... ojojoj. Och att det inte skulle finnas "mörka" svenskar. Jaja...
2016-10-28
Det här måste vara det sämsta Ron Howard gjort! Storyn är i fånigaste laget och det blir aldrig särskilt roligt eller ens underhållande! Tom Hanks gör ju bra ifrån sig men det räcker ju inte för att ge filmen högre betyg än en 1:a.
Tatty
2016-05-14
Okej och bra film. Lite sådär gullig romantisk.
Fläskkäft
2015-02-05
Jag brukar ha mycket svårt för romantiska komedier, det finns några få undantag men Splash tillhör nu en av dom. Har alltid gillat Hanks och Candy och stundtals är den riktigt rolig. Vissa bitar känns lite sådär och slutet blev aningen för mycket men den landar ända rätt stabilt. Hannah är himla charmig och fin och gör jobbet rätt bra som naiv. I mina ögon är Ron Howard en ojämn regissör men den här lyckades han ganska bra med.
2015-01-25
Oförargligt, väldigt charmigt och faktiskt rätt kul. Hannah är så söt att det är svårt att sitta still och de stiliga N.Y miljöerna höjer alltid upp ett snäpp. Klassisk komedi från tiden det begav sig.
2014-12-26
Jag finner alltid ett nöje i att se dess tidiga filmerna och rollerna som Tom Hanks spelade. Det är kul att se den vägen han har tagit mot att bli den stjärna han är idag. Filmen är förutsägbar men lyckas underhålla tack vare sina skådespelare, speciellt John Candy är kul att se. 3-
Dele
2014-10-25
Finns vissa sympatiska delar, men detta har inte åldrats väl och känns faktiskt riktigt sunkigt emellanåt. Och slutet är alldeles för mycket.
hulqen
2013-07-30
En väldigt ung (kul) Tom Hanks spelar över nåt fruktansvärt (mindre kul) och är dessutom inte särskilt like-able. Snygga NY-bilder som sagts, och kul med svensk-inslaget (även om det var lite skumt). En ojämn historia som inte är särskilt rolig, möjligen lite romantisk.

2013-01-23
John Candy räddar filmen men Tom Hanks är också rolig, påminner mig faktiskt en del om Jerry Seinfeld i sättet att leverera skämt på något sätt.