Splendor in the Grass

Bud och Deanie är ett ungt kärlekspar vars känslor undertrycks och planer grusas av vuxenvärldens press. Bud tvingas att söka till Yale, och under skolans sista termin glider de två isär, och Deanie glider längre och längre in i en galenskap framtvingad av det avstånd Bud håller till henne och hennes känsla av otillräcklighet. Nyinspelning av filmen från 1961 med samma namn.

Originaltitel Splendor in the Grass
Regissör Richard C Sarafian
Manus John Herzfeld
Genre Drama, 80-tal
Skådespelare Melissa Gilbert, Cyril O'Reilly, Ned Beatty, Eva Marie Saint, Michelle Pfeiffer, Macon McCalman, Jim Youngs, Toni Kalem, Doran Clark, Ally Sheedy, Lenora May, Richard McKenzie

StureStenhög
2013-02-21
Inte jättedåligt på nåt vis, men det finns ju inte mycket med det här som är direkt bra heller. Först och främst är det en helt onödig nyinspelning, man har inte försökt sätta sin egen touch på den alls, det är bara en sämre och mer nerbantad version av samma historia. Filmen är helt klart för kort för att den ska kunna göra denna historia rättvisa, de centrala händelserna finns här, men vi får inte se mycket av händelsernas orsaker och konsekvenser. Man har dock en ganska intressant cast för att vara en gammal tv-rulle, Michelle Pfeiffer övertygar i en tidig roll, och Ned Beatty är bra på att gå runt och vara allmänt bufflig, men de två huvudrollsinnehavarna lämnar fortfarande en del att önska. Stabil tvåa