3.1

Split

Efter att tre tjejer kidnappats av en man med tjugotre distinkta personligheter måste de locka fram de personligheter som kan hjälpa dem och försöka hålla sig borta från de andra.

Originaltitel Split
Regissör M Night Shyamalan
Manus M Night Shyamalan
Genre Thriller, Skräck, 2010-tal
Skådespelare James McAvoy, Anya Taylor-Joy, Haley Lu Richardson, Jessica Sula, Betty Buckley, Brad William Henke, Sebastian Arcelus, Neal Huff, Izzie Coffey, M Night Shyamalan, Rosemary Howard

Skapad 2019-12-22 av Stygga-Vargen
Regissören M. Night Shyamalans filmer är antingen väldigt bra eller väldigt dåliga - jag gillar Sjätte sinnet, Unbreakable och faktiskt även The Village men de övriga av hans filmer som jag se...   Läs mer »

Christofer
2019-12-17
2019-10-06: (höjer trean från förra titten till en fyra) Omtitt inför Glass. Håller fortfarande måttet utan tvekan. McAvoy gör ju en makalös prestation. En kul detalj är att jag vid förra titten inte hade en aning om att det här var en uppföljare till Unbreakable, så nu föll ju pusselbitarna på plats istället för att jag satt helt förvirrad efter slutscenen. Hehe.
Ailuj
2019-10-22
McAvoys roller är värde en 5:a, men den mörka och övernaturliga tvisten sänkte en annars bra story för min del.
Sajmlajm
2019-04-04
Stark trea. Oerhört bra skådespel från McAvoy samt underhållande story som fångar en, åtminstone mig. Gillar tanken bakom storyn, intressant. Ett lyft från verkligheten? Absolut, men ack så väl gjort.
Jacobstjej
2019-01-26
Svag 4a. James McAvoy gör ju en sjuk insats i sin roll, väldigt underhållande, men för mej tar slutet av filmen ner betyget en del.
EvilNed
2019-01-20
Svag 4:a. Jag faller alltid för Shyamalans berättartempo. Det är inte särskilt haffsigt, utan snarare noggrant och utstuderat. Han har inte höjt sitt tempo i linje med tiden, såsom t.ex. Ridley Scott gjort (till katastrofala följer) utan han är kvar där han var 1999 med Sjätte Sinnet - allt får ta sin tid utan att för den sakens skull vara särskilt långsamt. Det är bara mindre spretigt. Det finns inte hundra trådar i hans filmer - det finns ett par. Det räcker. Och jag känner verkligen hur har kan skapa sån jävla spänning i vissa scener. Det fångar mig alltid.
Bomkia
2019-01-19
Underhållande och McAvoy får verkligen spela ut, men detta står mycket och stampar. 3+
Murvel48
2018-11-04
Annorlunda och ovanligt bra skräclis, som inte är särskilt skrämmande. Mer thrillerbetonad. Det är spännande och dessutom intressant om dissociativ identitetsstörning. James McAvoy gör en fenomenal insats i huvudrollen.
jesse8
2018-07-22
3+ Väldigt spännande.
lucius
2018-07-19
Tycker den var ganska bra. Apropå kommentarer om övernaturligheter så hintar den ju i sista scenen om att befinna sig i samma universa som filmen "unbreakable" så det köper jag inom fiktionens ramar.
Christofer
2018-07-13
I sina bästa stunder riktigt intressant och första halvan kändes lovande. Tyvärr tappade det en del mot slutet, men det var inte det ’Shyamalanska’ i sig son sabbade, det var snarare flera orimliga ageranden i några scener samt den uselt regisserade och konstigt klippta slutscenen som drog ner intrycket. Hyfsat överlag ändå trots allt.